Esi- ja alkuopetus

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kielen rikas maailma
Aiheet
monilukutaito

Lukekaa yhdessä ääneen Mikke Talarmon sanelema kolumni, joka on julkaistu Aamulehdessä: 7-vuotias Mikke pohtii elämän suuria kysymyksiä koskettavassa kolumnissaan.

Kolumnissaan Mikke kertoo asioista, jotka ovat viime aikoina ihmetyttäneet häntä. Hän kertoo myös oman elämänsä uutisista – siitä, että hän tykkää käydä tosi paljon mummunsa luona.

Mitkä ovat teidän oman elämänne uutiset? Mitä kiinnostavaa ja uutisoimisen arvoista esikoulussa tai koulussa on juuri nyt meneillään? Uutinen voi olla vaikkapa tämänhetkinen ykkösleikki tai se, mitä olet viime päivinä oppinut.

Kuvatkaa pareittain videot, jossa kerrotte omat eskari- tai koulu-uutisenne. Katsokaa videot yhdessä ja viekää ne myös vanhempienne nähtäväksi.

Lisää ideoita videotyöskentelyn harjoitteluun saatte Mediataitoviikon Meidän jutusta tuttu -julkaisusta (pdf).

Alakoulu

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Lukekaa espoolaisen koululaisen Loviisa Kokon mielipidekirjoitus Helsingin Sanomista: Tietokirjoja myös pienille tytöille. Mitä Kokko tekstissään kritisoi? Mitä arvelette, miksi Mauri Kunnaksen avaruuskirjasta puhutaan pienten poikien tietokirjana? Onko avaruus teidän miestänne enemmän tyttöjen tai poikien juttu?

Tehkää listaukset siitä, millaisia asioita yleensä pidetään poikien juttuina tai tyttöjen juttuina. Miettikää, miksi näin on. Tehkää lopuksi pareittain kantaaottava videoblogaus aiheesta ”Tarvitaanko tyttöjen ja poikien juttuja?”

Yläkoulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, maantieto, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Lukekaa Nyt-liitteen juttu ”19-vuotiaan laulajan lantiosta poistettiin senttejä – Tästä on kyse maailmalla leviävässä kuvamanipuloinnin vastaisuudessa”. Tutustukaa myös  Perceptions of perfection -projektiin, jossa pyritään tekemään näkyväksi kauneusihanteiden epärealistisuus (esim.  Ilta-Sanomat: Tavallinen nainen photoshopattiin 18 maan kauneusihanteita vastaavaksi).
Mitä mieltä olette julkkisnaisten kuvankäsittelyyn liittyvistä kannantotoista? Millainen kuvankäsittely on teidän mielestänne sallittua ja millainen ei? Millaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia kuvankäsittelyllä voi olla? Miksi kauneus on niin vahvasti kulttuurisidonnaista?
Valitkaa jokin sanomalehti. Ottakaa siitä tarkastelun kohteeksi joko mainokset tai journalistiset kuvat. Tarkastelkaa, millainen nais- tai mieskuva niistä välittyy.

Lukio ja ammatillinen koulutus

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Volkswagenin jättihuijaus on ravistellut autoalaa (ks. esim. Turun Sanomat: ”Huijaaminen on syvään juurtunutta autoalalla” ). Perehtykää päästöskandaalin taustoihin. Ottakaa selvää, millaiset säädökset rajoittavat autojen päästöjä Euroopassa ja Yhdysvalloissa ja millä teknisillä keinoilla raja-arvojen alle on auto-alalla päästy.

Perehtykää lisäksi siihen, miten Volkswagen huijasi. Selvittäkää myös, millaisia ympäristövaikutuksia huijauksella on ollut. Pohtikaa perehtymisen jälkeen pienryhmissä, miksi Volkswagen päätyi valitsemaan valehtelemisen tien.

Tutustukaa Volkswagenin mainoksiin. Tehkää kantaaottava vastamainos, jossa käsittelette päästöskandaalin vaikutuksia Volkswagenin julkisuuskuvaan. Vastamainoksiin voitte tutustua esimerkiksi Kuilut umpeen -blogissa tai Voima-lehden sivuilla.

Lisää oppituntivinkkejä