Esi- ja alkuopetus

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kielen rikas maailma, minä ja meidän yhteisömme
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Joulupukille lähetetään vuosittain satoja tuhansia kirjeitä. Oletteko te kirjoittaneet joskus kirjettä joulupukille?

Osa joulupukille tulleista kirjeistä arkistoidaan Oulun maakunta-arkistoon. Tänä vuonna joulupukille lähetettyihin kirjeisiin voi tutustua pukin arkiston joulukalenterissa (ks. Lapin Kansa: Lue joulupukille lähetettyjä kirjeitä – pukin arkiston joulukalenteri avautuu verkossa ja Arkistolaitoksen tiedote Joulupukin arkiston joulukalenteri avautuu verkossa tiistaina 1.12.2015).

Tutustukaa pukille lähetettyihin kirjeisiin arkistolaitoksen joulukalenterissa. Tarkkailkaa sitä, mistä maista pukille lähetetään kirjeitä ja merkitkää ne kartalle. Entä millaisia asioita lapset toivovat kirjeissä? Keskustelkaa yhdessä siitä, ovatko omat joulutoiveenne samankaltaisia.

Lisäksi: Tänä vuonna jännitettiin, ehtivätkö jouluposti ajoissa perille, kun postilaiset olivat lakossa. Tällä viikolla lakkoon saatiin onneksi sopu, ja joulun lähetykset ehtivät ajoissa perille, ks. Kymen Sanomat: Posti lupaa: Jouluposti ehtii perille.

Alakoulu

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, vieraat kielet, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Ensi sunnuntaina vietetään itsenäisyyspäivää. Itsenäisyyspäivän aikaan pohditaan usein sitä, mitä suomalaisuus on ja mitä se meille merkitsee.

Suomi-kuvaa maailmalla on rakennettu viime viikkoina huumorin keinoin. Ulkoministeriö on julkaissut Suomi-emoji-joulukalenterin, ks. Keskisuomalainen: Kaamos ministeriön joulukalenterin ensimmäinen Suomi-emoji. Emojikalenterin on osoitteessa http://xmas.finland.fi/.

Mitä asioita te nostaisitte esiin omissa Suomi-emojeissanne? Tehkää oma emoji-kalenterinne.

Yläkoulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, biologia
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Tällä viikolla alkoi Pariisin ilmastokokous. Lukekaa Elina Grundströmin Helsingin Sanomissa julkaistu kolumni Sulavat palsat ja palavat suot – olemme viimeinen sukupolvi, joka voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

Ranskan presidentti Francois Hollande sanoi ilmastokokouksessa pitämässään puheessa, että taistelua terrorismia vastaan ei voi erottaa taistelusta ilmastonmuutosta vastaan vaan molemmissa on kyse maailman rauhasta (ks. Keskipohjanmaa: Hollande: Ilmastokokouksessa on pelissä planeetan tulevaisuus).

Keskustelkaa yhdessä siitä, miksi ilmastonmuutos hukkuu julkisessa keskustelussa usein erilaisten kriisien ja kohujen alle.

Valitkaa yksi konkreettinen asia, johon ilmastonmuutos on vaikuttanut tai jota ilmastonmuutos uhkaa (esimerkiksi palsojen sulaminen, Indonesian tulipalot, makean veden riittävyys tai meren pinnan nouseminen). Selvittäkää mahdollisimman konkreettisesti, miten ilmastonmuutos tähän asiaan vaikuttaa ja mitä sille olisi tehtävissä. Kirjoittakaa havainnollinen lehtijuttu aiheesta. Hyödyntäkää myös infografiikkaa havainnollistamaan asiaa.

Lukio ja ammatillinen koulutus

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Tämän viikon iso kotimaan uutisaihe on ollut valtionvarainministeri Alexander Stubbin keksityt prosenttiluvut hallintorekisteriasiassa. Perehtykää teemaan esimerkiksi seuraavien juttujen avulla:

Hallintarekisteriasia on aiheuttanut myös hallituksen sisällä eripuraa, ks. Iltalehti: Soini Iltalehdelle: Hallintarekisteristä ei ollut sovittu hallituksessa – ”Suhtaudun suurella epäluulolla”.

Perehtykää hallintarekisteriasiaan pienryhmissä neljän teeman kautta. Jakakaa työskentelyn lopuksi havaintonne muille ryhmille.

  • Ryhmä 1: Perehtykää siihen, mikä on hallintarekisteri ja miksi siihen liittyy suuria poliittisia intohimoja.
  • Ryhmä 2: Marko Junkkari kirjoittaa Helsingin Sanomissa virkamiesvallasta ja virkamiesten harjoittamasta spinnauksesta: Lakihanke sai Alexander Stubbin näyttämään typerältä. Perehtykää siihen, millainen rooli virkamiehillä on lakien valmistelussa. Mitä tarkoittaa virkamiesvalta? Keskustelkaa siitä, onko ”spinnaaminen” oikein? Saako virkamies manipuloida julkisuutta?
  • Ryhmä 3. Perehtykää Alexander Stubbin toimiin hallintarekisteriasiassa. Miksi kohu syntyi? Miten Stubb on hoitanut viestinnän kohun keskellä? Keskustelkaa lisäksi siitä, kuinka ison kolhun Stubbin luotettavuuteen ”hatusta vedetyt luvut” aiheuttavat.
  • Ryhmä 4. Stubb kertoi tiistaina, ettei ole harkinnut eroa tehtävästään (ks. Helsingin Uutiset: Stubb teki johtopäätökset: Kohuttu hallintarekisteri kaatuu – ”En ole harkinnut eroa”). Perehtykää kohuihin, jotka ovat päätyneet ministerien eroihin (esimerkiksi Heidi Hautalan ero kehitysministerin tehtävästä vuonna 2013, Ilkka Kanervan ero ulkoministerin tehtävästä vuonna 2008 tai Anneli Jäätteenmäen ero pääministerin tehtävästä vuonna 2003). Millaiset asiat ovat johtaneet ministerien eroamiseen? Millainen julkinen kohu eroa on edeltänyt? Miksi eroon on päädytty?

Lisää oppituntivinkkejä