Esi- ja alkuopetus

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Tällä viikolla on vietetty rasisminvastaista viikkoa. Viikon kasvoksi nousi yksitoistavuotias Valtteri Saarinen, joka kertoi arjessaan kohtaamastaan rasismista.

Lukekaa Aamupostin juttu 11-vuotias avautui kohtelustaan – Presidentti Niinistö järkyttyi. Valtteri Saarisen haastattelun voitte katsoa Yle Areenasta.
•    Mitä on rasismi ja mistä se johtuu?
•    Mitä rasismi voi aiheuttaa?
•    Miksi erilaisuutta voi olla vaikea hyväksyä?
•    Miten rasismiin voi puuttua?
•    Miten ennakkoluuloista voi päästä eroon?

Suomen Punainen Risti haastaa tekemään rasisminvastaisia tekoja kampanjassa #milloinviimeksi. Pohtikaa, miten te voisitte edistää suvaitsevaisuutta ja rikkoa ennakkoluuloja.  Suunnitelkaa oma rasisminvastainen teko ja ottakaa osaa Punaisen ristin #milloinviimeksi-kampanjaan.

Alakoulu

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Tällä viikolla on vietetty rasismin vastaista viikkoa. Suomen Punainen Risti on haastanut ottamaan kantaa rasismia vastaan tai tekemään rasisminvastaisen teon #milloinviimeksi-kampanjallaan.

Felix-ketsuppia valmistava Orkla foods teki rasisminvastaisen teon. Se julkisti tammikuussa Youtube-mainoksen, jossa suomalainen Josephine kertoo kalastusharrastuksestaan. Mainoksesta syntyi kohu, koska päähenkilö on tummaihoinen suomalainen. Boikottisuunnitelmia Orkla foods kommentoi Twitterissä sanomalla ”Ei haittaa meitä” ks. esim. Talouselämä: ”Ei haittaa meitä!” – Orklalta kuitti Twitterissä Felix-mainoksen boikottisuunnitelmille.

Rasisminvastaisia tekoja on tehnyt myös eläkeläinen Linnea Mynttinen, joka palkkasi turvapaikanhakija Ali Kamil al-Sammarnain avustajakseen. Hänet palkittiin tällä viikolla Ennakkoluuloton edelläkävijä –palkinnolla (ks. Metro: Rasistit haukkunut Linnéa Mynttinen palkitaan – toivoo irakilaisen Alin auttavan häntä loppuun saakka).

Keskustelkaa yhdessä:
•    Millaisen viestin Orkla foods -yhtiön mainos välittää?
•    Entä millaista ennakkoluulottomuutta Linnea Mynttisessä on?
•    Miten rasismiin voi puuttua?
•    Oletteko te tehneet rasismin vastaisia tekoja omassa arjessanne.

Suunnitelkaa oma rasisminvastainen teko ja ottakaa osaa Punaisen ristin #milloinviimeksi-kampanjaan.

Yläkoulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Brysselin iskujen symboliksi nousi Ketevan Kardavan kuva, jonka hän otti heti iskujen tapahduttua. Lukekaa Aamulehden juttu aiheesta Yksi kuva levisi maailmalla iskujen jälkeen: ”Tajusin, että sillä hetkellä se oli tärkeämpi”. (Huom. linkistä avautuu suoraan Kardavanin kuva, joka voi järkyttää herkimpiä lukijoita. Tarkista sen sopivuus ryhmällesi etukäteen.)

Kardavan kertoo toimineensa vaistonvaraisesti. Hän huusi apua ja ryhtyi samalla ottamaan kuvia. ” Mitä journalistin pitäisi tuollaisessa tilanteessa tehdä? Auttaa? Pyytää lääkäriä paikalle? Vai ottaa kuva? Tajusin, että kuva oli sillä nimenomaisella hetkellä tärkeämpi, jotta voisi näyttää maailmalle, mitä on tapahtunut”, hän  sanoo Aamulehden jutussa.

Pohtikaa yhdessä median roolia katastrofitilanteissa.  Miksi on tärkeää, että tietoa tapahtumista saadaan nopeasti?  Milloin on tärkeintä keskittyä auttamiseen, milloin tiedon välittämiseen?

Lukio ja ammatillinen koulutus

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
yhteiskuntaoppi
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Erja Yläjärven teksti Euroopan todellisuudet erkanevat ja Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Aimo Vainion teksti Musta päivä Brysselissä ja keskustelkaa yhdessä
•     Millä tavalla terrori-iskut ovat muuttaneet Eurooppaa?
•    Miksi Aimo Vainion mukaan pelolle ei saa antaa periksi?
•    Erja Yläjärven mukaan ” pelolle pitäisi ehkä sittenkin antaa edes ajatuksen verran periksi”. Mitä hän tällä tarkoittaa?
•    Ovatko terrori-iskut vaikuttaneet teidän omaan kokemukseenne turvallisuudesta/turvattomuudesta? Entä näkemykseenne Euroopasta?

Lisää oppituntivinkkejä