Esi- ja alkuopetus

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, elämänkatsomustieto
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Koulurauha julistettiin viime viikolla Kouvolassa (ks. Kouvolan Sanomat: Hanna Pakarinen käynnisti Koulurauhan julistuksen — seuraa lähetystä suorana verkossa). Koulurauhan teema on tänä vuonna ”yhdessä vahvaksi”. Tavoitteena on miettiä sitä, miten kouluissa voisi tukea yhdessä toimimista ja toisten huomioimista.

Miten sinä voisit tämän lukuvuoden aikana huomioida toisia ja tukea koulurauhaa? Entä mitä te voisitte tehdä yhdessä luokkana? Kirjoita ylös yksi konkreettinen lupaus tälle lukuvuodelle. Esimerkiksi: ”Lupaan kiittää keittäjää ruuasta /sanoa hyvää huomenta / pyytää anteeksi, jos toimin väärin / antaa keinumisvuoron myös toisille”. Asettukaa rinkiin ja kertokaa lupaukset toisillenne. Kiinnittäkää ne lopuksi näkyvälle paikalle luokkanne seinälle.

Alakoulu

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, elämänkatsomustieto
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Tuomas Kyrö ehdottaa Helsingin Sanomien jutussa Kulttuurivaikuttajien keinoja apatiaa vastaan ”Suuren Suhteellistamiskeskuksen” perustamista. Keskuksessa voisi päästä näkemään maailmaa sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka tuntuu itselle vieraalta, kaukaiselta tai pelottavalta.

Mitä mieltä olette Kyrön ehdotuksesta? Jutelkaa yhdessä siitä, miksi toisen ajatuksia, näkökulmaa tai elämäntapaa voi olla välillä vaikea ymmärtää. Kehitelkää Tuomas Kyrön tapaan omia konkreettisia keinojanne, joiden avulla toisen ihmisen näkökulmaa voisi oppia ymmärtämään paremmin. Esitelkää ideanne lopuksi koko luokalle.

Yläkoulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, opinto-ohjaus
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Svetlana Ranta kirjoittaa Etelä-Saimaassa (Sana on vapaa, mutta vastuullisesti): ”Absoluuttista sananvapautta ei ole. Ihminen on itse itsensä sensuroija, jolla on paitsi sanan vapaus myös sanan vastuu”. Nettikiusaamista käsittelevässä Helsingin Sanomien jutussa Koulukiusaaminen siirtyi pihoilta nettiin – nyt kiusaaja seuraa kotiin asti opinto-ohjaaja Tanja Portaankova kertoo, että netissä eivät päde samat käyttäytymissäännöt kuin tosielämässä: ”Osa nuorista melkein hermostui minulle, että miten minä voin olla sitä mieltä, että aggressiivinen nimittely ei olisi ok.”
Keskustelkaa siitä, miksi netissä sananvastuu unohtuu erityisen helposti. Kirjoitatteko te netissä sellaista, mitä ette koskaan sanoisi kasvotusten? Kootkaa esimerkiksi padlet-seinän avulla, millaista sananvastuuta te kaipaisitte sosiaaliseen mediaan.

Lukio ja ammatillinen koulutus

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Yksi kesän suurista puheenaiheista on ollut Olli Immosen Facebook-päivitys. Keskiviikkona Immonen astui pitkän hiljaisuuden jälkeen julkisuuteen (ks. esim. Ilta-Sanomat: Katso video: Näin Olli Immonen ilmoitti erostaan).

Arvioikaa pienryhmässä Immosen puheenvuoron vakuuttavuutta. Mikä on Immosen puheenvuoron tavoite? Mitkä ovat hänen väitteensä ja miten hän perustelee niitä? Kenelle hän kohdistaa sanansa ja millaisia keinoja hän käyttää kuulijan vakuuttamiseksi? Millaisia vastakkainasetteluja puheenvuorossa on? Mikä on niiden tarkoitus? Löydättekö Immosen puheenvuorosta joitakin argumentointivirheitä (ks. Ali Almossawi: Kehnojen argumenttien kuvakirja)? Vakuuttaako Immonen teidät? Miksi?

Immonen viittaa median häneen kohdistamaansa ajojahtiin. Aiemmin elokuussa perussuomalaiset kertoivat palkkaavansa juristin selvittämään Olli Immoseen ja yleisemmin perussuomalaisiin liittyvää uutisointia. (Ks. Etelä-Suomen Sanomien juttu aiheesta, Kyösti Karvosen kolumni Perussuomalaisten vaikea mediasuhde Kalevasta ja Milka Valtasen kolumni Sananvapauteen kuuluu myös vastuu Ilkasta). Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Risto Uimonen kirjoittaa JSN:n blogissa ”Ministerien, kansanedustajien ja muiden vallankäyttäjien on kestettävä – – – kovaa, itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. Median tehtävä on toimia vallankäytön valvojana.”

Keskustelkaa median roolista Immos-kohussa. Onko perussuomalaisiin ja Immoseen kohdistettu kritiikki ollut aiheellista? Onko jossain kohdissa menty yli? Miten media on mielestänne hoitanut roolinsa ”vallankäytön valvojana”? Millaista kritiikkiä vallankäyttäjien on kestettävä?

Lisää oppituntivinkkejä