Mainonnan rajat

Esi- ja alkuopetus

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kielen rikas maailma
Aiheet
monilukutaito

Keskustelkaa ensin yhdessä siitä, mikä on mainos ja miten se eroaa uutisesta. Onko mainos totta – entä uutinen? Mikä on mainoksen/ uutisen tavoite? Onko mainos luotettava lähde?

Jakautukaa kahteen ryhmään: toiset ovat mainostajia ja toiset toimittajia. Kummankin ryhmän aiheena on ”kevät”. Toinen ryhmä suunnittelee jonkin keväisen asian mainoksen  – ja toinen taas kevääseen liittyvän uutisen.

Alakoulu

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Tarkastelkaa yhden vuorokauden ajan erilaisia vastaantulevia mainoksia ja kirjatkaa ylös konkreettisia asioita, joiden perustella tunnistatte ne mainoksiksi. Tuleeko vastaan sellaisia tekstejä, joiden suhteen olette epävarmoja, onko kyseessä mainos vai jokin muu?

Keskustelkaa yhdessä havainnoistanne.  Milla perusteella tunnistitte mainokset? Miksi on tärkeää erottaa mainos esimerkiksi uutisista? Kokeilkaa tehdä mainos, joka on puettu uutisen muotoon. Keskustelkaa siitä, voisiko tällaisia juttuja julkaista esimerkiksi sanomalehdissä?

Yläkoulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito

Keskustelua on viime aikoina herättänyt se, salakuunteleeko Facebook käyttäjiään. Tutustukaa aiheeseen lukemalla Jussi Pullisen koulumni Kyllä, verkkoyhtiöt urkkivat sinusta puhelimellasi niin paljon kuin voivat Helsingin Sanomien Nyt-liitteestä ja Kauppalehden juttu MPC: Väitteet Facebookin salakuuntelusta tuulesta temmattuja.

”Ilmaisesta internetistä maksetaan tiedolla”, Jussi Pullinen kirjoittaa. Keskustelkaa siitä, kuinka kova hinta tiedon antaminen itsestä on.

Tarkkailkaa muutaman päivän ajan, millaista kohdennettua mainontaa teille osoitetaan. Miettikää myös, millaisiin tietoihin pohjaten teille on valittu juuri tämä mainos? Esitelkää havaintonne pienryhmissä.

Lukio ja ammatillinen koulutus

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito

Julkisen sanan neuvosto antoi hiljattain kolme langettavaa päätöstä piilomainonnasta:

Mitä mieltä olette näistä päätöksistä? Miksi mainonnan ja journalismin rajoja häivytetään? Mitä seuraisi, jos piilomainonta olisi sallittua?

Perinteisesti journalistit ja mainossisältöjen tuottajat on pidetty tiukasti erillään. Professori Vilma Luoma-aho kertoo Journalistin jutussa Mainos jutun vaatteissa pitävänsä tätä osin ongelmallisena. Keskustelkaa siitä, mihin journalismin ja mainonnan rajaa tarvitaan. Suunnitelkaa, millaiselta näyttäisi media, jossa journalismin ja mainonnan rajat olisivat kokonaan kadonneet. Tutustukaa taustaksi myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston Markkinointi ja mainonta -ohjeisiin.

Lisää oppituntivinkkejä