Ympäristöagentti

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Kolmevuotias Toivo Rintala on päiväkotinsa ympäristöagentti. Hän on tarkka muun muassa siitä, että valot sammutetaan huoneista, joissa ei oleskella, että jätteet lajitellaan ja roskat kerätään. Hän sai Järvenpään kaupungin Pikkujärkevä-kunniakirjan tunnustukseksi esimerkillisestä toiminnastaan.

Tutustu Toivo Rintalan toimintaan ympäristöagenttina seuraavien juttujen avulla:

Jutelkaa yhdessä:

    • Miksi Toivo Rintala tahtoo pitää huolta ympäristöstään esimerkiksi keräämällä roskia?
    • Miksi jotkut roskaavat?
    • Unohdatko sinä koskaan kerätä omia roskiasi?
    • Miten ihmiset saisi pitämään paremmin huolta ympäristöstään?

Suunnitelkaa jokin konreettinen ympäristöteko ja toteuttakaa se päiväkodissanne tai koulussanne.  

 

Konkreettista vaikuttamista

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Limingassa asuva Ossi Pudas teki aloitteen crossiradasta: Katsokaa Ossi Pudaksen haastattelu Iltalehden sivulta Tutustukaa myös Rantalakeus-lehden juttuun Näinkin voi tehdä: Limingassa kunta järjesti nuorisolle mahdollisuuden crossimopoiluun.

    • Millaisen muutoksen Ossi tahtoi saada aikaiseksi?
    • Miksi hän päätti ottaa suoraan yhteyttä kunnanjohtajaan?
    • Millä tavalla kunnanjohtaja reagoi Ossin ehdotukseen?
    • Millainen lopputulos aloitteella oli?
    • Ajetaanko teidän kunnassanne riittävästi lasten ja nuorten asiaa? Pääseekö myös teidän ääni riittävästi kuuluviin?

 

Työskennelkää pienryhmissä:

  1. Jutelkaa ensin yhdessä siitä, millaisia asioita kukin teistä toivoisi kotikuntaanne. Jos teillä olisi mahdollista valita yksi asia, jonka muuttaisitte kotikunnassanne, mikä se olisi? Puuttuuko esimerkiksi keskustasta jokin palvelu? Kohtaavatko eri-ikäiset ihmiset riittävästi toisiaan? Tahtoisitteko lähimetsän kiipeilypuiston, kokkikerhon varhaisnuorille tai vaikkapa skeittirampin teidän kaupunginosaan.
  2. Valitkaa yhteisesti yksi asia, johon tahdotte vaikuttaa.
  3. Tiedättekö, kuka on kuntanne kunnanjohtaja? Jos ette, ottakaa selvää.
  4. Esittäkää aloitteenne kuntanne johtajalle. Pohtikaa, miten tahdotte häntä lähestyä (esim. whatsupp, sähköposti tai vierailu kunnantalolla).

VINKKI: Tutustukaa myös toiseen nuoreen vaikuttajaan, Greta Thunbergiin: 

 

Girls Takeover

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, työelämätaidot ja yrittäjyys

Parin viikon päästä Kansainvälisenä tyttöjen päivänä (11.10.) vietetään Girls takeover -tempausta, joka nostaa päiväksi tytöt poliittisten ja yhteiskunnallisten päättäjien rooliin.
Viime vuoden tempauksessa raisiolainen Katariina Räikkönen, 16, vietti päivän pääministeri Juha Sipilän työparina. Lue juttu Turun Seutusanomista Planin Girls Takeover -tempaus vei raisiolaisen Katariina Räikkösen eduskuntaan

  • Miksi Girls Takeover -tempauksessa tahdotaan nostaa tytöt yhteiskunnallisten ja taloudellisten päättäjien roolin?
  • Millaisiin asioihin Katariina Räikkönen pystyi päivän aikana vaikuttamaan?
  • Jos sinä saisit olla päivän jonkun johtajan saappaissa, minkä tehtävän valitsisit ja miksi? Mihin tahtoisit vaikuttaa?

Työskennelkää pienryhmissä ja valitkaa toinen seuraavista:

  1.  Lukekaa Planin sivuilta listaus ”Miksi puhumme tyttöjen päätösvallasta?”. Valitse joku johtoasemassa oleva nainen ja selvitä, millainen hänen polkunsa johtajaksi on ollut.
  2. Selvitä, millaisissa tehtävissä tytöt eri puolilla maailmaa ovat olleet Girls Takeover -tempauksessa. Millaista vaikutusta tällä on ollut?

Kirjoittaen vai tubettaen?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Parhaillaan on käynnissä #lukuliike, jonka tavoitteena on lisätä erityisesti nuorten lukuintoa ja -taitoa. 


Ronja Salmi kirjoittaa: ”Ehkä moni potentiaalisesti lahjakas kirjoittaja onkin aloittanut tube-harrastuksen tai vastaavan. – – Nuorten kirjoittajien puute näkyy myös lukevissa nuorissa. Kun lukeminen jää, ei tule tarvetta ryhtyä kirjoittajaksikaan.”

  • Kuinka suuri ”kynnys kirjaan” sinun kohdallasi on? Ovatko kirjat sinun juttusi? Voisivatko olla?

Ronja Salmi kirjoittaa samaistuttavuuden tärkeydestä: ”On jotain erityistä kun ihminen kertoo omastaan”.

  • Koetko, että kirjailijan iällä on vaikutusta teoksen kiinnostavuuteen?
  • Kuinka samaistuttavia hahmoja lukemissasi kirjoissa on ollut?

Ronja Salmen mukaan 17-vuotiasta esikoiskirjailijaa ei enää tänä päivänä synny.

  • Oletko samaa mieltä?
  • Onko tubettaminen syrjäyttänyt kirjoittamisen?
  • Mitä sinä valitsisit – tubettamisen, kirjoittamisen vai jotain ihan muuta? Mikä on sinulle omin tapa ilmaista itseäsi, tuoda esiin näkemyksiäsi ja vaikuttaa?

 

Lisää oppituntivinkkejä