Ilahduttavat etävirpojat

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, uskonto, kuvataide
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Viime sunnuntaina vietettiin palmusunnuntaita, joka on perinteinen virpomispäivä. Tänä vuonna virpominen oli vähän toisenlaista, koska joudumme pitämään etäisyyttä toisiin ihmisiin. Lue etävirpomista käsittelevät jutut: Aamuset: Etävirpojat ilahduttavat Turussa palmusunnuntaina, Kouvolan Sanomat: Korona syö suklaamunatkin virpojilta: ”Video sulle, hyvä mieli mulle” – Palmusunnuntaina Iitissä virvotaan virtuaalisti sekä Karjalainen Virpomisen perinnettä ei suinkaan tarvitse katkaista

Vastaa kysymyksiin:

  • Miksi tavallinen virpominen ei tänä vuonna onnistunut?
  • Millaisia uudenlaisia virpomistapoja nyt keksittiin?
  • Kuuluuko virpominen sinun pääsiäisperinteisiin? Kävitkö sinä tänä vuonna virpomassa? Jos kävit, miten?
  1. Tee oma pääsiäisaskartelu sanomalehdestä. Tarvitset askartelua varten printtisanomalehden, yhden A4-kokoisen paperin tai pahvin, liimaa ja kynän.
  • Valitse ensin, haluatko tehdä pupun, tipun vai pääsiäismunan.
  • Piirrä paperille hahmosi (pupu, tipu tai pääsiäismuna) ääriviivat. Hahmo saa täyttää miltei koko paperin – älä tee liian pientä.
  • Etsi sitten sanomalehdestä mahdollisimman värikkäitä sivuja ja kohtia. Vinkki: väriä löytyy erityisesti mainoksista sekä valokuvista. Revi niistä suikaleita.
  • Liimaa sitten suikaleet piirtämääsi hahmon päälle. Laita suikaleita päällekkäin, limittäin ja lomittain niin, että taustapaperia ei enää näy hahmon kohdalta.
  • Jos teet tipua tai pupua, piirrä lopuksi sille silmät ja suu tai nokka.

Valokuvia poikkeustilasta

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Lue Turun Sanomien juttu Lähes 160 valokuvaajaa dokumentoi poikkeustilaa – Kuvien parhaita valikoimassa muun muassa näyttelijä Martti Suosalo
  2. Mene Poikkeustila 2020 -hankkeen verkkosivuille. Selaa sivustolla julkaistuja kuvia. Valitse yksi kuva, joka on sinusta erityisen kiinnostava ja vastaa kysymyksiin:
  • Miksi valitsit juuri tämän kuvan?
  • Mitä kuvassa tapahtuu?
  • Millainen on kuvan tunnelma?
  • Miten poikkeustila näkyy kuvassa?

3. Ota kolmen kuvan sarja, jossa kuvaat jollain tavalla poikkeuksellista arkeasi. Ota useita kuvia eri tilanteista yhden päivän aikana ja valitse niistä kolme kiinnostavinta. Anna lopuksi kuvasarjallesi nimi.

Töissä, työttömänä, etänä

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, oppilaanohjaus
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, työelämätaidot ja yrittäjyys
  1. Kuuntele Lapin Kansan Vasan poikkeustila-podcast Töissä, työttömänä, etänä. Kuinka korona vaikuttaa nuorten töihin, harjoitteluihin ja kesätöihin? ja vastaa kuulemasi perusteella seuraaviin kysymyksiin:
  • Millaisia vaikutuksia koronatilanteella on podcastissa keskustelevien nuorten töihin ja miten nuoret ovat ratkaisseet tilanteen?
  • Onko sinulla suunnitelmissa mennä ensi kesänä kesätöihin? Vaikuttako korona tähän jollain tavalla?
  • Millaisia vinkkejä etäopiskelijoille ja -työskentelijöille podcastissa annetaan? Millainen on sinun mielestäsi rutiinien merkitys etäopiskellessa?

2. Tee gallup, jossa kysyt eri-ikäisiltä nuorilta sitä, millaisia vaikutuksia koronalla on ollut heidän töihinsä, harjoitteluihinsa tai opiskeluihinsa ja miten he ovat ratkaisseet tilanteen. Jos luokallanne on käytössä Päiväni journalistina -tunnukset, julkaise halutessasi gallup sivustolla.

Korona-arki eri puolilla maailmaa

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, maantieto, terveystieto
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
1. Tutustu siihen, miten koronaan on reagoitu eri puolilla maailmaa. Lue seuraavat jutut: Kainuun Sanomat: Analyysi: Maapallon valtakeskukset ovat koronaviruksen armoilla – pandemia sammuttaa valot EU:sta ja syrjäyttää Trumpin, selviääkö Kiina voittajana? sekä Ilta-Sanomat: Näistä 18 maasta ei ole ilmoitettu vielä koronatartunnoista ja vastaa kysymyksiin:

  • Koronatilanteeseen on reagoitu eri maissa hyvin eri tavalla. Miksi reagointi on ollut niin erilaista? Millaisia arvoja kunkin maan toimintatavan taustalla on?
  • Mikä toimintatapa vaikuttaa toimivimmalta ja mikä taas vaarallisimmalta?
  • Millaisia pysyviä vaikutuksia koronalla voi olla maailmanpolitiikkaan?

2. Valitse yksi sinua kiinnostava maa, maanosa tai alue ja tarkastele sitä, millainen koronatilanne alueella on, miten koronaan on reagoitu ja miten se vaikuttaa parhaillaan kansalaisten arkeen.

Lisää oppituntivinkkejä