Kasvomaskeja koulussa

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, maantieto, terveystieto
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Kasvomaskisuositus laajeni lokakuun alussa. Tutustukaa kasvomaskien käyttöön lukemalla seuraavat jutut:

Keskustelkaa yhdessä:

  • Kuinka paljon te näette arjessanne kasvomaskeja?
  • Oletteko itse käyttäneet jossain tilanteessa maskia? Jos olette, miltä maskin käyttö tuntui?
  • Mitä on tärkeää muistaa silloin, kun pukee maskia ylle?
  • Voiko kerran käytettyä maskia käyttää uudestaan?

2. Joissakin Euroopan maissa maskeja käytetään myös koulussa. Tutustu maskikäytäntöihin eri maissa Ilta-Sanomien jutun Suomessa pohditaan maski­suositusta kouluihin – näin muissa Euroopan maissa toimitaan avulla ja selvitä, missä Euroopan maissa sinun ikätoverisi käyttävät koulussa maskia.

Hiihtämistä ja muuta syystekemistä

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
liikunta
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Lue Kittilä-lehden juttu Hiihtokausi alkaa ennätysaikaisin
  • Miten on mahdollista, että hiihtokausi voidaan aloittaa jo nyt?
  • Kuinka paksusti lunta ensilumen ladulle levitetään?

2. Pian vietetään syyslomaa. Millaisia asioita on sinun mielestäsi kiva tehdä syksyllä? Listatkaa tekemisvinkkejä sellaiselle ikätoverille, joka ei vielä tiedä, mitä tekisi tulevalla lomalla. Valitkaa vinkeistä viisi ja tehkää niiden pohjalta vinkkijuttu.

Tuttavallinen Posti

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito
  1. Lue Helsingin Sanomissa julkaistu Ville Elorannan kolumni Postin uusi tapa puhutella asiakkaitaan voi olla leppoisa ilman liioitteluakin.
  • Miksi Posti muutti tapaansa viestiä?
  • Millaisissa asioissa muutos näkyi?
  • Millainen äänensävy Postin uudessa viestinnässä on?
  • Miksi muutos on herättänyt kritiikkiä?
  • Onko Postin uusi viestimisen tapa sinun mielestäsi toimiva?
  • Millaisissa tilanteissa puhekielen käyttäminen on mielestäsi toimivaa, millaisissa ei?

2. Kolumnissa on kuvattu kolme erilaista äänensävyä, joita voi käyttää viestinnässä: muodollinen, helposti lähestyttävä ja kaverillinen. Mieti, millaiseen viestintään kukin näistä äänensävyistä sopii. Kuka viestin lähettää, mistä aiheesta ja kenelle? Kirjoita parin virkkeen pituiset esimerkit kuhunkin äänensävyyn sopivasta viestistä.

Kaoottinen vaaliväittely

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen
USA:n presidentinvaaleissa käytiin keskiviikkona ensimmäinen vaaliväittely. Median arvioinneissa väittely nähtiin kaoottisena ja sitä kutsuttiin muun muassa mutapainiksi.

1. Lue Itä-Hämeessä julkaistu juttu Vaaliväittelyistä vastaava komissio aikoo ryhtyä toimiin ”järjestyksen ylläpitämiseksi” seuraavissa Trumpin ja Bidenin väittelyissä ja Iltalehden juttu Analyysi: Kuin kaksi lasta auton takapenkillä – Trumpin ja Bidenin väittely oli kaaos: ”Vaikea saada mitään sanoja läpi tämän pellen kanssa”.

  • Millaiset asiat leimasivat ensimmäistä vaaliväittelyä?
  • Millainen oli Trumpin taktiikka väittelyssä? Entä Bidenin?
  • Mitä tavallinen äänestäjä sai irti tästä väittelystä?

2. Millainen on hyvä väittely? Millaisia keinoja taitava väittelijä käyttää? Entä millainen väittely on huono tai epäonnistunut? Listaa konkreettisia asioita, joiden takia Bidenin ja Trumpin väittelyä voi pitää epäonnistuneena.

Lisää oppituntivinkkejä