Koirien juhla

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide
Aiheet
monilukutaito

1. Lue Ilkka-Pohjalaisen juttu: Perjantaina juhlitaan ihmisen parhaita ystäviä – lähetä toimitukseen kuva koirastasi

  • Miksi valtakunnallista koiranpäivää vietetään?
  • Koiranpäivän teema on ”kaikki erilaisia, kaikki yhtä rakkaita”. Mitä tämä tarkoittaa?
  • Kuinka montaa koiraa sinä tiedät tai tunnet?

2. Tutustutaan yhdessä erilaisiin koiriin. Valitse yksi tuntemasi koira. Koira voi olla joko oman perheen koira, naapurin tai kaverin koira tai sitten jokin koirarotu, josta olet kiinnostunut (rotuihin voi tutustua esimerkiksi Kennelliiton sivuilla). Tee esittely koirasta. Tarvitset sitä varten vähintään paperia ja kynän.

  • Piirrä ensin kuva koirasta paperille.
  • Kirjoita kuvan yhteyteen:
    • Koiran nimi.
    • Millainen tämä koira on luonteeltaan?
    • Mikä on tämän koiran lempiasia?
    • Mistä koira ei yhtään tykkää?

Tutustutaan kevään lastenkirjallisuuteen

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

1. Tällä viikolla vietetään Lukuviikkoa. Lue Helsingin Sanomien juttu, jossa esitellään tämän kevään lasten ja nuortenkirjallisuuden uutuuksia Kevään lastenkirjoissa näkyvät ajankohtaisesti luonnon ja ystävyyden merkitys.

2. Valitse jutuissa esitellyistä kirjoista se, joka kiinnostaa sinua eniten ja perustele, miksi valitsit juuri tämän teoksen.

3. Tee oma juttu, jossa esittelet sinun mielestäsi kiinnostavia kirjoja. Listalla voi olla monenlaisia kirjoja, esimerkiksi:

  • Kirjoja, joista olet kuullut ja jotka tahtoisit lukea, mutta joita et ole vielä lukenut.
  • Kirjoja, jotka löytyvät juuri nyt kotoasi.
  • Lukemiasi kirjoja, joista olet pitänyt erityisen paljon.

Kirjoita jokaisesta kirjasta lyhyt esittelyteksti ja ota kirjasta kuva tai piirrä kuvitus jutun yhteyteen.

4. Missä sinä tykkäät erityisesti lukea? Rakenna kotiisi oma lukunurkkaus, -soppi tai -maja. Lukusoppi voi olla myös ulkona. Lue lukupesässä. Ota lukupesästä myös kuva. Lisää lukuvinkkejä löydät Lukuviikon bingosta.

Koronataidetta

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Yksi korona-ajan ilmiöistä on ollut #karanteenitaide-haaste. Siinä tehdään omia versioita kuuluisista taideteoksista hyödyntäen kotoa löytyviä tavaroita.

1. Tutustu haasteeseen lukemalla seuraavat jutut:

2. Valitse yksi jutuissa esitellyistä taideversioinneista ja vastaa kysymyksiin:

  • Tunnistaako versioinnista alkuperäisen teoksen?
  • Mitä samaa ja mitä erilaista uudessa veriossa on alkuperäiseen verrattuna?
  • Millainen tunnelma uudessa versiossa on?
  • Mitä uutta uusi versio teoksen tulkintaan?

3. Tee oma versio suomalaisesta klassikkotaideteoksesta. Selaile aluksi teoksia Kansallisgalleriasta ja valitse niistä yksi sinua kiinnostava ja sellainen, josta pystyt tekemään oman versiosi kotoa löytyviä tavaroita hyödyntäen. Kuvaa versio ja jaa se somessa aihetunnisteella #karanteenitaide

Koronan vaikutukset lehdistönvapauteen

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Viime viikolla julkistiin vuosittainen World Press Freedom -lehdistönvapausindeksi.

1.Lue aihetta käsittelevät jutut: Maaseudun Tulevaisuus: Suomi jatkaa lehdistönvapauden kärkisijoilla – kokonaisuutena suunta heikompaan ja poikkeusolot vaikeuttavat toimittajien mahdollisuuksia tehdä työtään ja KeskisuomalainenToimittajat ilman rajoja: Koronakriisi uhkaa lehdistönvapautta, eikä Suomikaan ole turvassa ja pohdi:

  • Millaisia vaikutuksia koronalla saattaa olla sananvapauteen Pohjoismaissa? Entä autoritaarisissa maissa?
  • Maaseudun Tulevaisuuden jutussa haastatellun ulkopoliittisen instituutin johtajan Mika Aaltolan mukaan mediaa vallan vahtikoirana tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Miksi?
  • Millaisia uhkia journalismille koronakriisi aiheuttaa?

2. Valitse tarkastelun kohteeksi yksi maa. Selvitä, mikä on sen sijoitus lehdistönvapausindeksissä ja mitkä asiat vaikuttavat sen sijoittumiseen. Millaisia vaikutuksia koronakriisillä on lehdistönvapauteen tässä maassa?

Lisää oppituntivinkkejä