Ensimmäinen koulupäivä

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito
  1. Lukekaa yhdessä Uutisvuoksen jutun alku Koulutyö alkoi tänään Suomen suurimmassa puukoulussa: Nooa Partaselle ensimmäinen koulupäivä on jännittävä, musiikkiluokan opettaja Sari Sopanen aloittaa lukuvuoden tutun luokan kanssa – katso kuvat ja video paikan päältä!

Jutussa haastatellaan ekaluokan aloittavaa Nooa Partasta. Millaisissa tunnelmissa Nooa aloittaa koulun? Vastaa oheisiin kysymyksiin:

  • Moneltako Nooa heräsi ensimmäisenä koulupäivänä?
  • Mitä hän teki ennen kouluun lähtöä?
  • Millaisin odotuksin Nooa lähti ensimmäiseen koulupäivään?
  • Mikä on Nooan lempi oppiaine?
  1. Katsokaa Ilta-Sanomien jutun video Ykköset aloittivat koulutiensä Järvenpäässä – Lumi, 6, otti upouudet tarvikkeet käyttöön: ”Kissakynä, kissateroitin, kissakumi!”
  • Videolla haastatellaan koulunsa alkavia ekaluokkalaisia. Mitä haastatelluilla ekaluokkalaisilla oli pakattuna reppuun ensimmäisenä koulupäivänä? Oliko teillä itsellä repussa samanlaisia asioita?
  • Videolla haastatellaan myös ekaluokkalaisten opettajaa. Millaisia asioita korona-aikana harjoitellaan ekaluokkalaisten kanssa?
  1. Ryhtykää toimittajiksi ja tehkää omat koulun alkuun liittyvät haastattelut. Valitkaa haastateltavaksi joku lähipiirin aikuinen, esimerkiksi äiti tai isä. Kysykää heiltä, millaisissa tunnelmissa he aloittivat aikanaan koulun. Muistavatko he ensimmäisen koulupäivän? Jos mahdollista, nauhoittakaa haastattelu esimerkiksi puhelimella.

Julkaiskaa jutut halutessanne Päiväni journalistina -sivustolla.

Opetusministeriä haastattelemassa

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen
  1. Lue Helsingin Sanomien Lasten uutisten juttu ja katso video: Minja, 11, kertoo, miten opetusministerin haastatteleminen sujui.
  2. Vastaa kysymyksiin lukemasi jutun perusteella:
  • Kuka on Suomen opetusministeri?
  • Millaisissa tunnelmissa Minja Jokiaho oli ennen opetusministerin haastattelua?
  • Miten haastattelu sujui?
  • Mikä toi lisäjännitystä haastattelutilanteeseen?
  1. Vastaa kysymyksiin katsomasi videon pohjalta:
  • Millaisia kysymyksiä Minja kysyi ministeriltä? Kirjoita ylös yksi haastattelussa esitetty kysymys.
  • Mikä on opetusministerin kaikista tärkein ohje koululaisille korona-aikana?
  • Mitä ministeri on itse tehnyt korona-aikana?
  1. Jos saisit valita ihan kenet tahansa, ketä tahtoisit itse päästä haastattelemaan? Entä mitä häneltä kysyisit? Kirjaa ylös 3–5 kysymystä, jotka kysyisit unelmiesi haastateltavalta.

Vinkki: Katso Lasten uutisten sivuilta myös, kun yhdeksänvuotias Sella Kaitala haastattelee presidentti Sauli Niinistöä.

Korona-ajan koulunkäyntiä

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito
  1. Miten korona vaikuttaa koulunkäyntiin? Lue Iltalehden juttu Tällaista on korona-arki kouluissa poikkeussyksynä.
  • Millaisia poikkeusjärjestelyjä korona on jutun mukaan kouluihin tuonut?
  • Kuinka helppoa koronaohjeiden (esimerkiksi fyysinen etäisyys ja käsien pesu) noudattaminen koulussa mielestäsi on?
  • Millaisia poikkeusjärjestelyjä koronan vuoksi kannattaisi sinun mielestäsi tehdä?
  • Kuinka tärkeänä koet sen, että koulu jatkui nyt lähi- eikä etäopetuksessa?

2. Millaisia hyviä puolia on lähiopetuksessa? Entä etäopetuksessa? Kirjoita mielipidekirjoitus, jossa käsittelet aihetta omien kokemustesi pohjalta. Tekstit voitte julkaista Päiväni journalistina -sivustolla.

Uutisähkyä?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, psykologia
Aiheet
monilukutaito
  1. Lue Helsingin Sanomissa julkaistu ”Muut lehdet” -teksti, jossa referoidaan Suomen Kuvalehdessä julkaistua artikkelia: Uutisvälttely herättää huolta pandemian aikaan. Alkuperäisen Suomen Kuvalehden jutun löydät täältä.

Vastaa kysymyksiin:

  • Mitä uutisvälttely tarkoittaa?
  • Vältteletkö itse jossain tilanteessa uutisia?
  • Millaisia ongelmia uutisvälttelystä voi seurata?
  • ”Pandemiassa kuitenkin se, kuinka moni uutisia seuraa, on kohtalonkysymys paitsi mediataloudelle myös demokratialle ja kansanterveydelle”, Anu Koivunen kirjoittaa Suomen Kuvalehden jutussa. Oletko Koivusen väitteen kanssa samaa mieltä? Pohdi, minkä takia uutisten seuraaminen on niin keskeistä.

2. Keskustelkaa pienryhmissä: Onko korona-aika vaikuttanut jollain tavalla teidän omaan mediankäyttöönne? Millaisia koronaan liittyviä uutisia seuraatte? Välttelettekö joitakin uutisia? Mistä koronaan liittyvistä aiheista saatte tietoa a) liian vähän, b) riittävästi ja c) liikaa?

Lisää oppituntivinkkejä