Mitä odotat kesältä?

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Lukekaa Turun Sanomissa julkaistu gallup Mitä odotat kesältä? ja jutelkaa yhdessä:

  • Millaisia asioita on mahdollista tehdä ainoastaan kesällä?
  • Mikä on teidän mielestänne kesässä kaikkein parasta?
  • Millaisia kesäsuunnitelmia teillä on?

Tehkää omat gallupit, jossa kysytte luokkatovereiltanne, mitä he odottavat kesältä. Julkaiskaa gallupit Meidän juttu -verkkolehdessä.

Kesäjutun anatomia

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Sanomalehdet julkaisevat tähän aikaan vuodesta kesälehtiä. Osa lehdistä on jo ilmestynyt, tutustukaa esimerkiksi Hämeen Sanomien kesälehteen.

Tehkää omat jutut jostakin kesäisestä aiheesta, ja julkaiskaa ne Meidän juttu -verkkolehdessä. Voitte suunnitella aiheen itse tai valita jonkin oheisista aiheista:

  1. Tee gallup, jossa selvität, millaisia kesälomasuunnitelmia luokkatovereillasi on.
  2. Tee makutesti uutuusjäätelöistä.
  3. Tee vinkkijuttu, jossa annat vinkkejä sateisen lomapäivän viettoon.
  4. Valitse jokin kotiseutusi tapahtuma ja kirjoita siitä esittelyjuttu.

Kun koulut loppuvat

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Koillissanomien juttu Haikealta”, ”hyvältä”, ”tyhjältä” – Tältä tuntuu kun peruskoulu loppuu.

Jutun mukaan peruskoulun loppuminen tuntuu iloiselta, mutta myös haikealta. Miltä kouluvuoden – tai koko peruskoulun – päättyminen teistä tuntuu? Onko mukana haikeutta – vaiko vain iloa lomasta?

Tehkää Koillissanomien jutun tapaan omat gallupit, jossa haastattelette peruskoulun päättäviä ysiluokkalaisia. Julkaiskaa gallupit Meidän juttu -verkkolehdessä.

Paras aika lomailla

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, biologia
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, työelämätaidot ja yrittäjyys

Tänä keväänä on puhuttu jälleen koulujen kesälomien siirtämisestä. Elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan lomien siirtäminen toisi lisätuloja matkailualalle.

Perehtykää selvityksestä käytyyn keskusteluun seuraavien juttujen avulla:

Keskustelkaa yhdessä:

  • Mikä olisi teidän mielestänne ihanteellinen koulujen ja oppilaitosten kesäloman ajankohta ja miksi?
  • Kannatatteko kesäloman siirtämistä kahdella viikolla?
  • Mitä hyviä ja mitä huonoja puolia teidän mielestänne olisi siinä, jos lomaa siirrettäisiin kaksi viikkoa myöhemmäksi?

Milloin meteorologit viettävät lomansa? Lukekaa Ilta-Sanomien juttu Mette Mannonen ja Juha Föhr paljastavat – nämä ovat meteorologien valinnat kesäloman ajankohdaksi

Lisää oppituntivinkkejä