Ihanat eläinkuvat 

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Parhaillaan on käynnissä eläinten viikko. Viikon kunniaksi sanomalehti Kaleva toivoo lukijoiltaan lemmikkikuvia. Lukekaa juttu: Lukijoiden karvakaverit ovat aarteita – lähetä kuva lemmikistäsi Eläinten viikon kunniaksi

  • Millaiset lukijoiden lähettämät kuvat ovat Kalevan sivuilla kaikkein tykätyimpiä?
  • Miksi lehdet julkaisevat lukijoiden kuvia?
  • Miltä sinusta tuntuisi, jos sinun ottama kuva julkaistaisiin lehdessä?
  • Mikä ero on lukijan lähettämällä kuvalla ja uutiskuvalla?

Selvittäkää, julkaistaanko teidän alueenne lehdessä lukijoiden kuvia. Ottakaa kuva jostakin teille tärkeästä eläimestä ja lähettäkää se eläintenviikon kunniaksi lähilehteenne. Voitte julkaista kuvat myös Meidän juttu -verkkolehdessä.

Tubeuutiset

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Juttele aluksi parin kanssa: Millaisia uutisia sinä seuraat ja mistä? Millaiset uutisaiheet kiinnostavat sinua?

Nuorten tapa käyttää mediaa poikkeaa monin tavoin aikuisten mediankäytöstä. Nuorille sosiaalinen media ja YouTube ovat tärkeitä uutislähteitä.

Lukekaa seuraavat jutut:

Roni Back sanoo  ”Monet nuoret eivät oikein seuraa mitään muita uutismedioita, kun minua, joka on todella pelottavaa, koska minä tuotan kaikki uutiset itse.”

  • Seuraatko sinä jotakuta tubettajaa?
  • Onko YouTube sinulle uutisten lähde?
  • Lappeenrannan steinerkoululaisten mukaan tubettajat kertovat lapsia ja nuoria kiinnostavista asioista helposti lähestyttävällä tavalla. Oletko samaa mieltä?
  • Miten YouTuben uutiset ja vaikkapa sanomalehdessä julkaistut uutiset eroavat toisistaan?
  • Kannattaisiko myös aikuisten seurata tubettajia?

Millaisia uutisia sinä tahtoisit seurata? Millaisia aiheita ne käsittelisivät – tahdotko kuulla tärkeistä yhteiskunnallisista asioista, seurata viihdettä tai kuulla oman kylän kuulumisia? Entä millaisessa muodossa tahdot seurata uutisia? Julkaistaisiinko uutiset paperilehtenä, tubevideoina, somepostauksina vai vaikkapa sarjakuvana tai pelinä?  Ideoi unelmiesi uutiset.

 

Kuuntele lehteä

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Lue Lapin Kansassa julkaistu verkkotuottaja Eero Leppäsen kolumni: Nyt pitää pitää ääntä, oletko jo kuunnellut sanomalehteä?

  • Leppäsen mukaan termi sanomalehti on vanhanaikainen. Miksi? Miten sinä määrittelisit, mikä on sanomalehti? Voiko sanomalehdessä julkaista myös videoita tai ääntä?
  • Oletko sinä kuunnellut podcasteja?
  • Podcastit ovat Leppäsen mukaan maailmanlaajuisesti suuri trendi. Miksi sisältöjen kuuntelemisen suosio kasvaa?

Vinkki: Mikä on podcast? Tutustu Aamulehden jutun avulla: Joko olet kuunnellut podcasteja? – Tässä yhdeksän kovaa kuunteluvinkkiä

Missä muodossa sinä tahdot kuluttaa uutisia ja muita mediasisältöjä? Kuunteletko, katseletko videoita vai luetko juttuja? Millaisiin tilanteisiin ja aiheisiin sopii kuuntelu, millaisiin videoiden katselu ja mihin lukeminen?
Valitse jokin sinua kiinnostava muoto (video, audio, kirjoitettu teksti tai vaikkapa kuva tai peli/testi). Pohdi, millaisten uutisaiheiden käsittelyyn tämä muoto sopii ja millaisten ei. Mitkä ovat muodon vahvuudet? Entä heikkoudet – mitä sen avulla ei pysty esittämään?

Taidetta vai journalismia?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Useat suomalaismediat saivat palkintoja kansainvälisessä The Best of Scandinavian News Design 2018 -kilpailussa (ks. Suomen Lehdistö: Helsingin Sanomat ja Sunnuntaisuomalainen palkittiin ulkoasusta).

Tutustu kisassa palkittuun Helsingin Sanomien Art of Journalism kampanjaan, joka tuo esiin journalismin merkitystä taiteen keinoin. Pohtikaa yhdessä: Mitä kuvataiteen, mitä journalismin ja mitä mainonnan piirteitä kampanjassa on?

Tutustukaa halutessanne myös  Musta laatikko -esityksiin, joissa yhdistetään journalismin ja teatterin keinoja.

Kuinka tärkeää teidän mielestänne on, että journalismia tehdään uudenlaisissa muodoissa?  Keksittekö joitakin muita kokeiluja, teoksia tai juttuja, jotka liikkuvat taiteen ja journalismin rajalla?

Leikitelkää itse taiteen ja journalismin rajamailla:

1. Tehkää sanomalehti- tai kollaasiruno jonkin uutisen pohjalta.
2. Valitkaa jokin kiinnostava uutinen ja dramatisoikaa sen pohjalta lyhyt näytelmäkohtaus.
3. Valitse jokin pinnalla oleva yhteiskunnallinen puheenaihe (esimerkiksi sote-uudistus, ilmastonmuutos, brexit tai Syyrian kriisi). Etsi aihetta käsitteleviä uutisia ja muita juttuja eri medioiden sivuilta. Poimi jutuista yksittäisiä sanoja ja kuvista yksityiskohtia ja luo niistä taiteellinen mediakriittinen kollaasi, joka ottaa kantaa puheenaiheeseen sekä siihen, miten media sitä käsittelee.

Pohtikaa lopuksi, ovatko tuotoksenne taidetta vai journalismia – vaiko molempia ja millä perusteella.

 

Lisää oppituntivinkkejä