Mennään metsään!

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Ensi viikolla vietetään Suomen lasten metsäretkipäivää osana kansainvälistä Ulkoluokkapäivää. Metsäretkipäivä on kunnanosoitus suomalaiselle metsäluonnolle. Sen avulla halutaan nostaa esiin metsien ja retkeilyn merkitystä.

Lukekaa Forssan Lehden juttu. Metsä voi tarjota lapselle tutkimusmatkan – “Luontosuhdetta kannattaa rakentaa jo nuorena” ja jutelkaa yhdessä:

  • Miksi jutussa haastatellun Neea Vepsän suosikkipäivä on maanantai?
  • Kuinka paljon te vietätte aikaa metsässä?
  • Mikä on teidän lempipuuhanne metsässä?

Ryhtykää metsäreporttereiksi. Tehkää pieni retki metsään. Havainnoikaa tarkasti, mitä metsässä tapahtuu. Rakentaako lintu pesää, ovatko muurahaiset jo heränneet tai kasvaako metsässä jokin yllättävä kasvi? Ottakaa kuvia tai tehkää videot havainnoistanne. Tehkää luokassa kuvien ja videoiden pohjalta lähimetsän uutiset.

Vinkki: Metsäretkipäivänä järjestetään myös runokilpailu – kannattaa osallistua. Lisätietoja löydät täältä: https://blogs.helsinki.fi/metsaretkipaiva/metsaretkelle/runokilpailu/.

Monika, pieni hirvenvasa

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Iltalehden juttu Fjalar löysi metsästä hylätyn hirvenvasan – nyt pieni pitkäkoipi kasvaa Mervi-hirven isännän hoivissa: katso suloiset kuvat!

  • Miten Fjalar Suni löysi hirvenvasan? Miksi eläimeksi hän aluksi luuli sitä?
  • Miksi vasa päätettiin viedä villieläinhoitolaan?
  • Mitä ruokaa vasa saa hoitolassa?
  • Miten isot hirvet suhtautuvat tulokkaaseen?
  • Miksi kevät ja kesä ovat villieläinhoitolassa kiireistä aikaa?
  • Mitä tulee tehdä, jos kohtaa luonnossa villieläimen poikasen? Miksi on tärkeää, että eläimeen ei koske?
  • Millainen tulevaisuus Monika-hirvellä on edessään?

Kesälomatunnusteluja

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Helsingin Sanomissa julkaistu Ari Kinnarin kolumni Kesäloman ja kriisin kynnyksellä.

  • Millaisia samankaltaisuuksia kesäloman suunnittelun ja hallitusneuvottelujen väliltä Kinnari löytää?
  • Onko Kinnarin kolumnissa tutulta tuntuvia rooleja tai asetelmia?
  • Mistä tekstin humoristisuus syntyy?

Lukekaa vielä Keskisuomalaisen juttu, jossa kuvataan hallitusneuvottelujen etenemistä: Hallitusneuvottelut käyntiin, Rinne uhkuu optimismia: uskoo, että viiden puolueen toiveet saadaan soviteltua yhteen

Pitäkää omat kesälomaneuvottelut hallitusneuvottelujen tapaan. Voitte pitää neuvottelut joko kavereiden kesken tai kotona. Valmistautukaa neuvotteluihin aluksi luokassa. Miettikää itsenäisesti, millaisia asioita lomaltanne toivotte ja mitkä asiat loman suhteen ovat teille kynnyskysymyksiä. Arvioikaa lisäksi, mistä teemoista tulee tiukin vääntö. Entä mistä asioista olet valmis joustamaan?

Ladataan akkuja

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, terveystieto, opinto-ohjaus
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Pauliina Grönholmin HS-analyysi Lukiolaisella pitäisi olla aikaa myös etsiä itseä ja luoda ystävyyssuhteita.

  • Monet HS:n kyselyyn vastanneista kuvasivat lukiotaivalta paineen ja pärjäämisen vyyhdiksi. Kuinka tutulta tämä teistä kuulostaa?
  • Kouluterveyskyselyn mukaan lukiolaisten uupumus on lisääntynyt. Mistä tämä johtuu
  • Miten opiskelujen aiheuttamaa stressiä ja painetta voisi helpottaa?
  • Kuinka tärkeää teidän mielestänne on tavoitella ysejä ja kymppejä?

Lukekaa vielä Savon Sanomissa julkaistu Sirpa Kähkösen kolumni Väsyneelle nuorelle.

  • Miksi Kähkönen kirjoittaa väsyneelle nuorelle? Mikä on hänen viestinsä?
  • Millaisia tunteita Kähkösen teksti sinussa herättää?
  • Kähkönen antaa tekstinsä lopussa ohjeita, vinkkejä ja kannustusta väsyneelle nuorelle Lue vielä uudestaan tekstin loppu. Tuntuuko jokin Kähkösen antamista ohjeista osuvalta?

Pian alkaa kesäloma. Millä tavalla sinä aiot rentoutua, palautua ja ladata akkuja loman aikana? Keskustele parin kanssa.

Lisää oppituntivinkkejä