Kevään merkkejä talvilomalla

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Talvilomakausi on alkanut, mutta eri puolilla Suomea on nähty jo monenlaisia kevään merkkejä. Lukekaa Lapin Kansan juttu Kirsikkapuut kukkivat Turussa, perhosentoukka mönki ikkunalaudalla Rovaniemellä – Oletko sinä havainnut jo kevään merkkejä?

Jutelkaa yhdessä:

  • Mitkä kevään merkit jutussa mainitaan?
  • Tutkikaa yhdessä kartalta, missä kukin näistä kevään merkeistä on havaittu.
  • Tutkikaa vielä, miltä leskenlehti, tarhamagnolia ja ruostesiipi näyttävät.

Joko te olette huomanneet joitakin merkkejä keväästä? Kertokaa huomionne muulle ryhmälle

Matkailuvinkkejä lomalaisille

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, työelämätaidot ja yrittäjyys

Sompio-lehti listaa Sodankylän matkailun helmiä. Lukekaa juttu Sodankylän todelliset helmet matkailijalle.

  • Mikä jutussa esitellyistä matkakohteista kiinnostaa teitä eniten ja miksi?
  • Mihin kohteisiin matkailijat menevät yleensä teidän kotipaikkakunnallanne tai -seudullanne ja miksi? Millaisia asioita esimerkiksi kuntanne matkailuesitteessä nostetaan esiin?
  • Miettikää omia lähiseudulle tai jonnekin kauemmas suuntautuneita matkoja. Mikä on mieleen painunein käyntikohde ja miksi? Esitelkää se muille pienissä ryhmissä.

Ryhtykää paikallislehden matkailutoimittajiksi. Miettikää pienryhmissä kotipaikkakunnaltanne tai vähän laajemmin kotiseudultanne jollain tavalla tavallisuudesta tai perinteisistä vierailukohteista poikkeavaa tekemistä tai näkemistä. Tehkää viiden kohdan vinkkijuttu kiinnostavista käyntikohteista talvilomalaisille. Julkaiskaa jutut Päiväni journalistina -sivustolla.

Leudon talven harmit ja hyödyt

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, biologia
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Poikkeuksellisella talvella on monenlaisia vaikutuksia. Aurauskuluissa säästetään, mutta tiet ovat kovilla, puunkorjuuseen ei päästä ja talvivarusteiden kauppa ei käy. Työskennelkää pienryhmissä ja lukekaa leudon talven vaikutuksia käsittelevät jutut – kukin ryhmäläisistä voi lukea 1–2 juttua.

Ilta-Sanomat Helsingin aurauskalusto odottaa maan uumenissa talven saapumista, kuljettajia siirretty jo puutarhahommiin – ”Täysin poikkeuksellista”
UutisOiva: Leuto sää tuo monta harmia
Mäntsälän Uutiset: Maantiet kärsivät leudosta talvesta, myös tienpidon kulut nousevat
Maaseudun Tulevaisuus: Pähkinäpensas ja leppä kukkivat jo – siitepölykausi alkoi Suomessa poikkeuksellisen varhain
Uusimaa: Pohjois-Lappiin on satanut yhtä paljon lunta kuin koko viime talvena enimmillään
Aamuset: Ylipuutarhuri Simo Laine toivoo lumitalven vielä tulevan

  • Mihin kaikkeen leuto talvi on eri puolilla Suomea vaikuttanut? Tehkää listaus poikkeuksellisen sään hyvistä ja huonoista puolista.
  • Millaisena te itse olette kokeneet tämän talven sään?
  • Millaisia vaikutuksia leudolla talvella on ollut teidän kotiseudullanne?

Tehkää omat jutut leudon talven vaikutuksista. Valitkaa jokin seuraavista:

  1. Tarkastelkaa leudon talven vaikutuksia kokonaisuudessaan kotiseudullanne. Tehkää listausjuttu erilaisista käytännön vaikutuksista, joita leuto talvi aiheuttaa.
  2. Millaisena sinä itse koet leudon talven? Viihdytkö pakkasissa, suurten lumimassojen keskellä tai sulalla maalla? Kirjoita mielipidekirjoitus, jossa otat kantaan leudon talven puolesta tai vastaan.
  3. Valitse tarkasteltavaksi jokin yksittäinen leudon talven vaikutus ja syvenny tarkemmin sen syihin ja seurauksiin. Tee aiheesta taustoittava artikkeli.

Julkaiskaa jutut halutessanne Päiväni journalistina -sivustolla.

Lapin runsasluminen talvi

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, maantieto, biologia
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

a) Lukekaa Helsingin Sanomien juttu 120 senttiä – ja kohta sitä tulee lisää, joka käsittelee Lapin lumitilannetta sekä Sompio-lehden juttu Lauha sää ja ilmastonmuutos toivat historiallisen määrän lunta Sodankylään.

b) Määritelkää oheiset termit ja selvittäkää, miten näitä mitataan.

  • Lumen syvyys
  • Lumikuorma ja määrä.
  • Lumen vesiarvo

c) Kuinka paljon voi painaa pakkaslumi ja kuinka paljon nuoskalumi?

d) Keskustelkaa lukemanne pohjalta:

  • Miksi Lapissa on nyt niin paljon lunta?
  • Kuinka poikkeuksellinen Lapin lumitilanne on lukemienne juttujen perusteella?
  • Millaisia riskejä runsas lumi aiheuttaa?

Lisää oppituntivinkkejä