Linnuille koti

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
monilukutaito
  1. Lue Siikajokilaakson juttu Tipulle koti, pojille tienestiä – Mustajärven pojat keksivät vaihtelua etäkouluun ja vastaa kysymyksiin:
  • Miksi Leevi, Niilo, Nuutti ja Antti päättivät ryhtyä tekemään linnunpönttöjä?
  • Mitä kautta linnunpöntöille löytyi ostajat?
  • Mitä pojat nikkaroivat ennen kuin ryhtyivät tekemään linnunpönttöjä?
  • Miksi linnunpönttöjä tarvitaan?

2. Ensi viikolla vietetään lasten lintuviikkoa. Lintuviikko haastaa tarkkailemaan lintuja ja niiden puuhailuja.

Ryhdy lintujen tarkkailijaksi. Tee ensin bingopohja, jossa on kolme ruutua vaakasuunnassa ja kolme ruutua pystysuunnassa. Kirjoita tai piirrä bingoon erilaisia lintujen tekemisiä. Voit keksiä tekemisiä itse tai poimia tekemiset oheiselta listalta. Koita saada koko bingoruudukko täyteen havaintoja!

  • Näin linnunpöntön
  • Näin linnun lentämässä
  • Näin linnun etsimässä ruokaa
  • Lintu ui vedessä
  • Lintu rakensi pesää
  • Kuulin linnun laulavan
  • Näin ison linnun
  • Näin ihan pienen linnun
  • Näin linnun nakuttamassa puuta.
  • Kuulin linnunpoikasten ääntä

VINKKI: Jos haluat lisää haastetta, voit tulostaa Lasten lintuviikon bingon kampanjan sivuilta ja havainnoida lintuja pesimäpuuhissa.

VINKKI: Kalasääksen pesimäpuuhia voi seurata WWF:n sääksilivessä.

Kirjastot ja urheilupaikat avautuvat

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

1. Hallitus kertoi tällä viikolla, että esimerkiksi kirjastot ja ulkoliikuntapaikat avautuvat taas. Lue Iltalehden juttu Kirjastot, uimahallit, huvipuistot… Näitä kaikkia vapaa-ajan harrastuksia avataan ja vastaa kysymyksiin

  • Milloin kirjastosta voi lainata taas kirjoja?
  • Kuinka iso joukko voi kokoontua yhteen kesäkuun alusta lähtien?
  • Milloin pääsee taas uimahalliin?
  • Pääseekö kesällä huvipuistoon?
  • Mikä pian aukenevista vapaa-ajan paikoista ilahduttaa sinua eniten?

2. Kesälomaan ei ole enää kovin kauaa. Lue Helsingin Sanomien juttu 12-vuotiaan Sofie Jauhiaisen kesäkahvila kaatui koronakriisiin, mutta sitten nuorella välähti – Seurasi ”tajunnanräjäyttävä” tilausten tulva

Sofien suunnitelmissa oli pitää ensi kesänä kesäkahvilaa, mutta suunnitelmat muuttuivat koronan vuoksi. Kahvilan pitämisen sijasta hän ryhtyi myymään vapaan kanan munia.

Tee lista asioista, joita sinä haluaisit voida tehdä kesällä. Merkitse sitten listaan, mikä näistä tekemisistä onnistuu varmasti koronasta huolimatta. Minkä onnistuminen on vielä epävarmaa? Entä pitääkö jotain suunnitelmaa muuttaa vähän toiseksi?

Miten mieli voi korona-aikaan?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, terveystieto, psykologia
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

1. Lue Aamuposti Viikossa 29.4.2020 julkaistu juttu Nuoret kaipaavat kaveriporukoihin (s. 4) ja kuuntele Lapin Kansan Vasan Poikkeustila-podcast, jossa nuoret keskustelevat poikkeusajan ahaa-elämyksistä sekä siitä, miten korona on vaikuttanut mielialaan. Vastaa kysymyksiin:

  • Miltä sinusta on tuntunut se, että kavereita ei ole voinut nähdä nyt tavalliseen tapaan?
  • Millainen mieliala sinulla on ollut poikkeusaikana? Miten olet ylläpitänyt mielen hyvinvointia?
  • Millaisia oivalluksia tai ahaa-elämyksiä sinä olet saanut?

2. Etäkoulun viimeisen päivät ovat käynnissä. Pidä etäkoulun viimeisten päivien ajan Hyvän mielen päiväkirjaa. Kirjoita päiväkirjaan päivittäin ylös asioita, jotka ilahduttavat sinua tai josta olet kiitollinen.

Vinkki: Mieli ry:n hyvän mielen materiaaleista saa työkaluja mielenterveystaitojen vahvistamiseen

Miltä koronan sairastaminen tuntuu?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, terveystieto
Aiheet
monilukutaito

1. Lue Maaseudun Tulevaisuudessa julkaistu kolumni Tältä tuntuu tavallinen korona

  • ”Median korona on tehohoitoa, kuolemaa ja kasvotonta uhkaa”, Ulla Järvi kirjoittaa. Mitä mieltä olet väitteestä? Millaisen kuvan Covid-19-sairaudesta media mielestäsi antaa?
  • ”Kun avaa television, siellä kerrotaan edellisen päivän koronakuolemat. Uutisissa korona kuvitetaan suojavarusteisiin kietoutuneina hoitajina ja lääkäreinä, jotka pörräävät hengityskoneiden ympärillä.” Millaiset asiat uutisoinnissa sinun havaintojesi mukaan korostavat uhkaa?
  • Mitä sinä toivot koronauutisoinnilta?

2. Tee media-analyysi. Valitse tarkasteltavaksi yksi uutismedia ja sen koronaa koskevat uutiset. Lajittele jutut kolmeen kategoriaan: uhkakuvia, toivoa ja ratkaisuja. Mihin kategoriaan tulee eniten uutisia?

Lisää oppituntivinkkejä