Parasta sadekelillä

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Sateinen syksy on hidastanut viljojen puintia ja tehnyt viljelijöiden syksystä haastavan. Lukekaa Salon Seudun Sanomien uutinen Viljelijöillä haastava syksy: puinnit, jurtit ja sateet samassa yhtälössä.

Viljelijöille syksyn sateet tuovat hankaluuksia, mutta sadepäivästä voi saada myös iloa. Lukekaa Turun Sanomien gallup Parasta mitä sadepäivänä voi tehdä?

Mikä on teidän mielestänne parasta, mitä voi sadepäivänä tehdä? Tehkää oma gallup aiheesta. Kysykää parasta sadepäivän tekemistä yhdeltä luokkakaverilta. Jos teillä on käytössänne kameralliset puhelimet, kuvatkaa vastauksista lyhyet videot. Voitte myös piirtää kaverin vastauksen pohjalta kuvat parhaista sadepäivän tekemisistä.

Julkaiskaa gallupinne Meidän juttu -verkkolehdessä.

Lukulehmiä ja koulukoiria

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, biologia
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Parhaillaan vietetään eläinten viikkoa (ks. Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto Eläinten viikko ja Helsingin Sanomat Tietoa lemmikeistä eläinsuojeluun).

Lukekaa seiskaluokkalaisten Matilda Laakson, Jere Aaltosen ja Sofia Ahlqvistin Meidän juttu -verkkolehdessä julkaistu juttu Koulukoira Elmeri on Vaisaaren koulun erikoisuus. Tutustukaa myös Kuopion lukukoira Sylviin (Savon Sanomat: Lukukoira Sylvi pääsee kirjastokorttiin), katsokaa Lapin Kansan video Hyvänmielentekijät OSA 3 Karva-kaverit ja tutustukaa Heilikki-kyyttöön, joka on lukulehmä: Turun Sanomat: Lue lehmälle.

Keskustelkaa yhdessä:

  • Mikä on koulukoira-Elmerin tärkein tehtävä?
  • Mitä hyötyä lukukoirasta voi olla?
  • Karva-Kaveriksi haluavien koirien tulee läpäistä soveltuvuustesti ja koulukoira-Elmeri on käynyt läpi puolen vuoden koulutuksen. Millaisia ominaisuuksia vapaaehtoistyötä tekevältä koiralta vaaditaan? Miksi kaikki koirat eivät sovi vapaaehtoistyöhön?
  • Miksi lehmälle tai koiralle voi olla helpompaa lukea kuin jollekulle ihmiselle?

Onko sinulla jokin erityisen tärkeä eläinystävä? Tee siitä videoesittely ja julkaise se Meidän juttu -lehdessä.

Millainen on hyvä työhakemus?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
monilukutaito, työelämätaidot ja yrittäjyys

Nuorten lukutaito on puhuttanut viime päivinä. Lukekaa Ilta-Sanomien juttu Ottaisitko nuoren kesätöihin, jos lukisit tällaisen hakemuksen? Työnhaku tyssää usein kirjoitustaitoon.

  • Millainen on teidän mielestänne hyvä työhakemus?
  • Millaisia tietoja ja taitoja hyvän hakemuksen kirjoittaminen vaatii?
  • Onko teillä kokemuksia työnhausta? Millaista oli kirjoittaa työhakemusta?

Selvittäkää, millaisia asioita nuoria palkkaava työantaja arvostaa työhakemuksessa. Tehkää juttu, jossa haastattelette jotakuta paikkakuntanne yrittäjää, ja julkaiskaa haastattelu Meidän juttu -verkkolehdessä.

Mihin lukutaitoa tarvitaan?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, työelämätaidot ja yrittäjyys

Viime päivinä on puhuttu paljon lukutaidosta. Lukekaa Helsingin Sanomien juttu Pisa-menestyksen takana vaanii nurja puoli: tuhannet suomalaisnuoret lukevat niin surkeasti, etteivät selviä arjen tilanteista – miten se on mahdollista?

Keskustelkaa pienryhmissä:

  • Jutussa haastateltu Santeri kokee haastavana kaikkien pitkien tekstien lukemisen. Tuntuuko tämä teistä tutulta?
  • Tässä jutussa oli lähes 25 000 merkkiä.  Miltä näin pitkän tekstin lukeminen teistä tuntui?
  • Jutussa kerrotaan, että vuosittain peruskoulunsa päättää noin tuhat poikaa ja parisataa tyttöä, jotka kirjoittavat kuin viidesluokkalaiset. Millaisia käytännön vaikeuksia voi aiheutua siitä, jos lukeminen ja kirjoittaminen eivät suju?
  • Pohtikaa, mistä erot poikien ja tyttöjen luku- ja kirjoitustaidoissa johtuvat.
  • Somessa viestitään yhä enemmän kuvilla, videoilla sekä ääniviesteillä, ja somekirjoittaminen on usein nopeaa ja puhekielistä. Voivatko älypuhelimet ja some heikentää luku- ja kirjoitustaitoja?
  • Jutussa sanotaan: ”Äidinkielen pitäisi päästä eroon maineestaan vain lukioon menevien tyttöjen aineena.” Pitääkö tämä maine mielestänne paikkansa? Miten koulu voisi entistä paremmin innostaa lukemaan ja kirjoittamaan?
  • Mitä hyvä luku- ja kirjoitustaito mielestänne tarkoittaa?

Työskennelkää pareittain. Valitkaa yksi teitä kiinnostava ammatti. Haastatelkaa jotakuta tässä ammatissa työskentelevää ja selvittäkää, mihin hän tarvitsee työssään luku- ja kirjoitustaitoja. Millaisten tekstien lukemista ja kirjoittamista työhön kuuluu? Julkaiskaa haastattelunne Meidän juttu -lehdessä

Lisää oppituntivinkkejä