Mielipide esiin gallupissa tai kyselyssä

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

 

Lukija voi saada julki oman mielipiteensä lehdessä monella eri tavalla. Lehdissä on omat sivut lukijoiden mielipidekirjoituksille, monissa lehdissä julkaistaan lukijoiden tekstareita ja nettijuttujen lopussa on usein mahdollisuus jutun kommentoinnille.

Lehdissä julkaistaan myös gallupeja ja kyselyitä, joissa kysytään ihmisten mielipiteitä johonkin ajankohtaiseen aiheeseen. Tutustukaa johonkin gallupiin tai kyselyyn. Voitte etsiä sellaisen lähilehdestänne tai valita jonkin seuraavista:

Kokeilkaa oman videogallupin tekemistä. Työskennelkää pareittain ja miettikää jokin kiinnostava kysymys, josta tahtoisitte kuulla ihmisten mielipiteitä. Lähtekää sitten kierrokselle ja kysykää joko koulussanne tai kotonanne vähintään kolmen ihmisen mielipiteet. Esittäkää ensin kysymys ja kuunnelkaa haastateltavan vastaus. Videoikaa haastattelunne.

Vinkki: Voitte julkaista videogallupit Meidän juttu -verkkolehdessä.

 

Kanta kuuluviin mielipidekirjoituksessa

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Sanomalehdissä julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia, joissa voi ottaa kantaa johonkin ajankohtaiseen tai itselle tärkeään aiheeseen. Tutustu lähilehdessäsi julkaistuihin mielipideteksteihin. Millaisia aiheita teksteissä käsitellään? Mikä teema puhuttaa nyt erityisesti?

Helsingin Sanomissa on viime aikoina kirjoitettu siitä, pitäisikö kouluissa käyttää nykyistä vähemmän digilaitteita (ks. esim. Henrik Järven teksti Miksei koulu voisi olla se ainoa digivapaa vyöhyke lasten elämässä?) sekä siitä, kestääkö kaamosta ilman matkaa kaukomaille (ks. esim. Johanna Heikkilän teksti Suomessa pysyy järjissään marraskuussa – Kaukomatkailu ei auta kestämään kaamosta, sillä sen vaikutus on päinvastainen).

Tee oma mielipidekirjoitus. Valitse ensin yksi seuraavista:

  1. Valitse yksi lähilehtesi mielipidekirjoituksissa esillä oleva teema ja kirjoita siihen kommentti omasta näkökulmastasi.
  2. Ota kantaa koulujen digilaitteisiin tai kaukomaille matkaamiseen jatkaen Helsingin Sanomissa käytyä keskustelua.
  3. Ota kantaa johonkin sinulle tärkeään aiheeseen. Mieti huolella aihe ja se, mitä tahdot siitä sanoa.

Kirjoita lyhyt mielipideteksti, jossa kerrot kantasi ja perustelet sen napakasti. Halutessasi voit kertoa kannanottosi myös videolla.

Voit lähettää tekstisi lähilehteen tai vaikkapa Helsingin Sanomiin (ks. ohjeet täältä). Voit julkaista sen halutessasi myös Meidän juttu -verkkolehdessä.

Pääkirjoituksessa kuuluu lehden kanta

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Pohtikaa aluksi yhdessä: Mikä on pääkirjoitus? Missä pääkirjoituksia julkaistaan? Mikä on niiden tarkoitus?

Lehdissä julkaistaan monenlaisia kantaaottavia tekstejä – lukija voi ottaa kantaa vaikkapa kirjoittamalla mielipidetekstin tai kommentoimalla verkkojuttua. Toimittaja taas voi kirjoittaa kolumnin tai kommentin. Pääkirjoitus on erityinen kantaaottava teksti siksi, että se kertoo lehden – ei yksittäisen toimittajan tai lukijan – näkemyksen johonkin ajankohtaiseen aiheeseen.

Esimerkiksi Iltalehti kertoo pääkirjoituksestaan: ”Iltalehti julkaisee pääkirjoituksen verkossa joka päivä. Pääkirjoitus ottaa kantaa päivän tärkeimpiin aiheisiin. Osallistu keskusteluun!”

Helsingin Sanomien mukaan: ”Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.”

Tutki, millaisia nuoriin liittyviä teemoja suomalaisten sanomalehtien pääkirjoituksissa on käsitelty viimeisen vuoden aikana. Tee Google-haku vuoden rajauksella (aikarajauksen saat määriteltyä kohdasta ”työkalut”), ja laita hakusanoiksi esimerkiksi ”nuoret” ja ”pääkirjoitus”.  Voit myös tarkentaa hakua haluamallasi tavalla.

Millaiset teemat teksteissä korostuvat? Entä millaiset teemat jäävät syrjään? Korostuvatko positiiviset vai negatiiviset asiat?

Hyppää päätoimittajan saappaisiin. Päätä ensin, minkä lehden päätoimittajana toimit – onko kyseessä paikallislehti, aluelehti vai valtakunnallinen lehti. Valitse yksi pääkirjoituksissa syrjään jäävä nuoriin liittyvä aihe ja suunnittele pääkirjoitus.

Mikä kritiikki?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Parhaillaan on käynnissä lukio- ja ammattikouluikäisille nuorille tarkoitettu kritiikkiaiheinen kirjoituskilpailu Mikä kritiikki! Suomen arvostelijain liiton järjestämän kirjoituskilpailun tarkoituksena on saada nuoret tarkastelemaan ja analysoimaan taidetta, perustelemaan näkemyksensä, innostumaan kirjoittamisesta sekä pohtimaan kritiikkiä tekstilajina.

Keskustelkaa aluksi yhdessä:

  • Mihin kritiikkejä/arvosteluja tarvitaan?
  • Millainen on hyvä kritiikki?
  • Mikä on kritiikin ja mainoksen ero?
  • Kuinka paljon valtaa kriitikolla on?
  • Saako kriitikko fanittaa?

Lukekaa Kansan Uutisissa julkaistu Heikki Hellmanin haastattelu Kulttuurijournalismi kiinnittää huomiota teoksen sijasta henkilöön ja laadun sijasta ilmiöön. Keskustelkaa lukemisen jälkeen yhdessä:

  • Millaisia muutoksia kulttuurijournalismissa on tapahtunut?
  • Onko kulttuurijournalismi kriisissä?
  • Millaista kulttuurijournalismia teidän mielestänne tarvitaan? Millaisia kulttuurijuttuja te tahdotte seurata?

Lisää oppituntivinkkejä