Mikä tarina kuvaan kätkeytyy?

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Lukuviikkoa. Tänä vuonna viikko järjestetään virtuaalisena lukufestarina. Lukuviikko haastaa osallistumaan viikkoon luovilla lukutavoilla ja tuottamaan omia tarinoita.

Lukuviikolla voi lukea myös uutisia tai tehdä tarinoita mediasisältöjen pohjalta. Tee jokin seuraavista:

  • Poimi jostakin verkko- tai paperilehdestä kiinnostavia sanoja. Leikkaa ne talteen saksilla tai kuvakaappauksin. Kokoa sanoista uusia otsikoita uutisiin tai satuihin.
  • Etsi lehdestä jokin kiinnostava tai erityisen kaunis kuva. Kirjoita kuvan pohjalta tarina.
  • Etsi lehdestä henkilöjuttuja. Valitse yksi kiinnostava henkilö ja kirjoita hänelle kirje.
  • Etsi joka päivä Lukuviikolla lehdestä jokin sinua kiinnostava juttu. Lue se kokonaan tai pyydä jotakuta aikuista lukemaan se sinulle.

Miten uutiset syntyvät etänä?

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Korona-aika on vaikuttanut paljon myös siihen, miten lehtiä tehdään. Uutisia seurataan nyt tavallista enemmän, mutta jutut syntyvät isolla osin etänä.

Lue Länsi-Suomen juttu Toimitusta johdetaan vaatehuoneesta – Länsi-Suomi ilmestyy tavalliseen tapaan, mutta tekemisen tavat ovat poikkeusoloissa muuttuneet sekä Helsingin Sanomien juttu Suomalaiset ovat päässeet kurkistamaan Jenni Vartiaisen koti­studioon ja nähneet Nordean analyytikon huone­kasvit – näin korona­virus mullisti Ylen tv-uutisten ulko­asun

  • Mieti, millaista toimittajan työ on tavallisesti. Millaisissa tilanteissa toimittaja kohtaa ihmisiä?
  • Miten korona on vaikuttanut toimittajan ja valokuvaajan työhön? Miten haastattelujen tekeminen, valokuvaaminen ja tietojen etsiminen onnistuu, kun täytyy pitää etäisyyttä ihmisiin?
  • Miksi Yle Uutisten ulkoasu on muuttunut koronan aikaan? Miksi haastatteluissa pääsee nyt samalla kurkistamaan ihmisten koteihin?

Uudenlaista urheilujournalismia

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, liikunta
Aiheet
monilukutaito

1. Lue loppuosa Suomen Lehdistön jutusta Näin korona iski mediataloihin: ”Voi olla, että tipumme astetta pienemmälle tasolle”. Siinä Ilta-Sanomien urheilutoimituksen esimies Vesa Rantanen kertoo, miten korona on vaikuttanut urheilujournalismin tekemiseen. Osio alkaa Vesa Rantasen kuvan jälkeen.

Vastaa lukemisen jälkeen kysymyksiin:

  • Miksi korona on vaikuttanut erityisen paljon urheilujournalismiin?
  • Millaisia urheilusivujen jutut tyypillisesti ovat? Millaisia urheilujuttuja koronakriisin aikana on ryhdytty tekemään?
  • Mitä tarkoittaa ”yhteiskunnallinen urheilujournalismi”?
  • Millaisia pysyviä jälkiä urheilujuttuihin kriisi voi jättää?

2. Tutki lähimmän maakuntalehtesi tai jonkin valtakunnallisen lehden urheilujuttuja.

  • Mene lehden verkkosivuille ja etsi sieltä Urheilu-osio.
  • Silmäile otsikoita ja tarkastele: Millaisia aiheita jutuissa käsitellään? Miten sivulla näkyy koronakriisin vaikutukset? Millaiset jutut urheilusivulta puuttuvat?
  • Poimi sivulta jokin sellainen juttu, jota ei olisi ehkä julkaistu, jos eläisimme normaalioloissa.

3. Urheilusivuilla julkaistaan tavallisesti paljon juttuja kilpaurheilusta ja tulosuutisia. Kun urheilutapahtumat on peruttu, urheilujuttuja joutuu ideoimaan uudella tavalla. Mediassa on muun muassa julkaistu paljon henkilöjuttuja urheilijoista, kerrottu urheiluharrastuksista ja annettu vinkkejä kuntoilemiseen korona-aikana.

Ideoi oma korona-ajan urheilujuttu. Millaisista urheilujutuista sinä olisit kiinnostunut? Mitä urheiluun liittyvää voi käsitellä nyt, kun kilpaurheilu on tauolla?

Uutisaiheet koronan varjossa

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito

1. Iso osa uutismedian jutuista on viime viikkojen ajan käsitellyt koronaa. Sanomalehtien Liiton tuottaman tutkimuksen mukaan 70 prosenttia nuorista aikuisista kokee, että koronauutisia on ainakin jonkin verran liikaa heidän tarpeisiinsa nähden.

  • Millaisena sinä koet koronauutisten määrän?
  • Mitä mieltä olet siitä, että uutiset keskittyvät nyt niin vahvasti koronaan?

2. Lue Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Laura Saarikosken kolumni Mitä jää koronan varjoon?

3. Silmäile jonkin uutismedian verkkosivuja. Kuinka iso osa jutuista liittyy nyt jollain tavalla koronaan?

4. Mitkä uutisaiheet olivat pinnalla ennen koronakriisiä? Listaa vähintään kolme aihetta. Valitse tarkasteltavaksi yksi näistä aiheista ja selvitä, millainen tilanne nyt on.

Lisää oppituntivinkkejä