Juttuja koulusta

Juhlien aika 

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Lukekaa Vihdin Uutisten juttu Ojakkalan koululla vietettiin Lucia-juhlaa perinteisen joulujuhlan sijaan.

  • Mitä uutta Ojakkalan koulun joulun juhlinnassa oli tänä vuonna?
  • Miksi koulussa järjestettiin joulujuhlan sijasta Lucia-juhla?
  • Rehtori Ville Kiurun mukaan juhlat ovat tärkeitä. Miksi?

Millaisia juhlia teidän koulussanne vietetään joulun alla? Millainen on teidän mielestänne hyvä joulujuhla? Millainen merkitys koulun juhlilla teidän mielestänne on?

Ryhtykää juhlareporttereiksi ja tehkää koulunne joulujuhlasta jutut Vihdin Uutisten jutun tapaan. Kannattaa kertoa juhlan tapahtumista ja haastatella järjestäjiä sekä esiintyjiä. Muistakaa myös kuvat. Voitte julkaista jutut Meidän juttu -verkkolehdessä.

Täyden kympin todistus

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito

Lukekaa keväällä julkaistu Aamulehden juttu Kangasalalaiskoulussa kuudesluokkalaisille jaettiin liikuttavat todistukset: numerot pelkkiä kymppejä – ”Ei ole ihmisarvon mittari, minkälaisia numeroita saa”

  • Miksi Kangasalan koulun kuudesluokkalaiset saivat kaikki täyden kympin todistukset?
  • Miten todistus eroaa perinteisestä todistuksesta? Millaisia asioita siinä arvioidaan?

Satakunnan Kansan jutussa Numeroita, arvosanoja ja itsearviointia: näin muodostuvat nykykoululaisten todistukset – myös vanhemmat arvioivat lapsiaan Tammelan koulun kuudesluokkalaiset kertovat, mitä todistus heille merkitsee:

  • Mitä todistus haastatelluille kuudesluokkalaisille merkitsee?
  • Haastattelussa Olivia Puurunen kertoo, että todistuksen sijasta hänelle on tärkeää se, että on itse tyytyväinen tekemiseensä. Kumpi on teidän mielestänne tärkeämpää, arvio todistuksessa vai se, onko itse tyytyväinen tekemiseensä?
Unelmakoulun todistuksen laatinut Anna Karjula kertoo Aamulehden jutussa, että todistuksen taustalla on toive siitä, ettei yksikään lapsi kuvittelisi olevansa vitosen arvoinen, jos todistuksessa on vitosia. Mitä hyötyä numeroarvioinnista on? Entä millaisia ongelmia siinä voi olla? Millainen olisi sinun unelmiesi todistus?

Miksi kouluruoka ei maistu kaikille?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kotitalous
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Iltalehden pääkirjoitus Turha hurskastella: Alle eurolla ei saa kouluruokaa, joka on kotimaista, monipuolista, ja jota kaikki haluavat syödä.

Jutun mukaan lähes joka kolmas yläkoululainen jättää kouluruuan syömättä. Ministeri Jari Leppä ehdottaa ratkaisuksi sitä, että opettaja söisi aina oppilaidensa kanssa ja että kouluihin perustettaisiin kouluruokaraadit, joissa oppilaat voisivat kertoa, mitä tahtovat syödä. Päätoimittaja Erja Yläjärven mukaan kouluruokakeskustelu pitäisi aloittaa rahasta.

Keskustelkaa yhdessä:

  • Miksi niin moni yläkoululainen jättää kouluruuan syömättä?
  • Kuinka tärkeää teille on, että koulussa tarjotaan ruokaa?
  • Mitä mieltä olette Lepän ja Yläjärven ehdotuksista? Saataisiinko näillä keinoilla kouluruuan suosio nousuun?

Iltalehti kysyy , miksi jätät kouluruuan syömättä ja millaista kouluruokaa haluaisit syödä. Kertokaa kantanne kyselyssä.

Stressiä ja suorituspaineita

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Lännen Median juttu Turun Sanomista Kiire ja suorituspaineet uuvuttavat lapsia ja nuoria – asiantuntijat penäävät lisää lepoa ja vaatimusten vähentämistä.

Keskustelkaa yhdessä:

  • Helsingin  Yliopston Gaps-tutkimuksessa selvisi, että lukiolaisista stressaantuneita on 45 prosenttia ja innostuneita 37 prosenttia.  Mistä tämä kertoo?
  • Miksi niin monet nuoret uupuvat? Miksi erityisesti tytöt ovat vaarassa uupua?
  • Jutun mukaan uupuminen voi olla seurausta muun muassa kovista koulutavoitteista, suuresta harrastusmäärästä sekä paineesta olla jatkuvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. Uuvuttaako koulu, harrastukset tai some sinua?
  • Voiko stressaantuneena tai uupuneena oppia?
  • Jutussa kerrotaan, että ratkaisuja olisi kehitettävä niin kouluissa, kodeissa kuin yhteiskunnan tasoilla. Millä tavalla uupumista voi estää? Kuinka paljon on mahdollista vaikuttaa yksilötasolla ja kuinka paljon kiinni rakenteista (esimerkiksi opintojen vaatimukset)?

Pohdi omaa arkeasi päivä- ja viikkotasolla? Mikä arjessasi on kuormittavinta? Entä mikä palauttaa parhaiten? Onko sinulla päivittäin riittävästi kiireetöntä ja huoletonta aikaa?  Pian alkaa joululoma. Millä tavalla sinä aiot ladata akkuja ja palautua syksyn urakasta?

Lisää oppituntivinkkejä