Lelujen esittelyä ja vapun viettoa etänä

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Luontopäiväkoti Otson lapsista puolet on tällä hetkellä etähoidossa. Perjantaiseen leluhetkeen pystyvät kuitenkin osallistumaan kaikki, koska se järjestetään etäyhteyden välityksellä.

Lue alkuosa Kollissanomien jutusta Näin toimii varhaiskasvatus etänä: livelähetyksiä, tehtävävinkkejä ja askartelumateriaaleja kotiin ja katso video.

  • Kuinka iso osa teidän luokastanne tai ryhmästänne työskentelee nyt etänä?
  • Kun esittelee lelua etäyhteyden välityksellä, mihin kaikkeen pitää kiinnittää huomiota?

2. Viime viikolla hallitus järjesti kaikkein aikojen ensimmäisen lapsille suunnatun tiedotustilaisuuden. Siinä kerrottiin koronatilanteesta ja vastattiin lasten kysymyksiin. Tiedotustilaisuuden pääse katsomaan esimerkiksi Raahen Seudun sivuilta: Hallitus kertoo lapsille koronasta

Tiedotustilaisuudessa lapset pääsivät esittämään ministereille kysymyksiä. Jos sinä olisit saanut esittää heille kysymyksen, mitä olisit kysynyt?

3. Koronainfossa pääministeri Sanna Marin kertoi, että vapunjuhlinta on tänä vuonna erilaista. Mitä sinä teet yleensä vappuna? Entä millaisia vappusuunnitelmia sinulla on tänä vuonna? Tee piirustus siitä, miltä etävappu näyttää.

Mitä on sananvapaus?

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Tällä viikolla vietetään kansainvälistä sananvapauden päivää. Katso Helsingin Sanomien Lasten uutisten Sanomalehtiviikon lähetys kohdasta 3:40 alkaen. Siinä kerrotaan, mitä on sananvapaus ja tutustutaan siihen, millaista on toimittajan työ.

2. Vastaa katsomisen jälkeen kysymyksiin:

  • Miksi on tärkeää, että jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä?
  • Meillä kaikilla on sananvapaus. Miksi emme voi kuitenkaan sanoa mitä tahansa?
  • Miten sananvapaus liittyy uutisiin ja sanomalehtiin?
  • Millä tavalla kirjasto on osoitus sananvapaudesta?
  • Mitä toimittaja tekee?
  • Miten juttu syntyy? Keitä kaikkia siihen tarvitaan?

3. Sananvapauteen kuuluu, että jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä. Kirjoita mielipidekirjoitus jostakin sinulle tärkeästä aiheesta. Se voi liittyä esimerkiksi etäkouluun tai koronarajoituksiin – taikka johonkin ihan muuhun.

Ennen oman tekstin suunnittelua ja kirjoittamista, lue ideoinnin avuksi joensuulaisen kutosluokkalaisen mielipidekirjoitus sanomalehti Karjalaisesta”Kyllä tämä tilanne pientä sielua huimaa”

Millaisia valintoja lehtikuvaaja tekee?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide, opinto-ohjaus
Aiheet
monilukutaito, työelämätaidot ja yrittäjyys

1. Lue Ilkka-Pohjalaisen koululinkin juttu Tällaista on lehtikuvaajan työ – Ilkka-Pohjalaisen kuvaajat kertovat käytännöistä ja vastaa kysymyksiin:

  • Kuvaajat kertovat jutussa, että journalistinen kuva on aito, ei järjestetty tai lavastettu, ja se kertoo totuudenmukaisesti maailmasta. Miksi aitous ja totuudenmukaisuus on journalistisessa kuvassa niin tärkeää?
  • Miten kuvajournalistiksi tai lehtikuvaajaksi tullaan?
  • Millaista yhteistyötä kuvaaja tekee jutun toimittajan kanssa?

2. Journalistisella kuvalla on omat periaatteensa ja sääntönsä. Perehdy lehtikuvien muokkaamiseen Missä kulkevat median rajat? -videon (Tapaus 2: Lehtikuvien muokkaaminen) avulla. Videolla kuvaaja Hanna-Kaisa Hämäläinen puhuu kuvankäsittelystä.

Katso aluksi ensimmäinen video. Vastaa sen jälkeen kuvaajan esittämään kysymykseen. Katso vielä lopuksi kuvaajan vastaus.

3. Vaikka journalistisen kuvan tulee olla totuudenmukainen, kuvassa näkyy kuitenkin aina eri tavoin valokuvaajan tekemät valinnat. Etsi kolme erilaista pääministeri Sanna Marinista otettua kuvaa. Pohdi jokaisen kuvan kohdalla, millaisia valintoja kuvaaja on kuvaa ottaessaan tehnyt

Miten sujuu etäopiskelu ammattikoulussa ja lukiossa?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, työelämätaidot ja yrittäjyys

Tutustutaan siihen, miten korona on vaikuttanut opiskeluun lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa.

1. Lue Rantalakeuden juttu, jossa kerrotaan tuoreesta Lukiolaisten liiton tekemistä kyselystä: ”Olen lähes täysin loppuunpalamisen partaalla, enkä saa apua mistään” – Lukiolaisten liitto vaatii lisää resursseja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin, opinto-ohjaukseen sekä opiskeluhuoltoon sekä Helsingin Sanomien juttu Rekkakuskin työtä ei opi etänä: Jonna Koskinen ja kolme muuta ammattiin opiskelevaa kertoo, miten korona muutti kaiken.

2. Pohdi lukemisen jälkeen:

  • Lukiolaisten liiton tekemän kyselyn mukaan etäopiskelu rasittaa opiskelijoita huomattavasti tavallista opiskelua enemmän. Vastaavatko kyselyn tulokset omia kokemuksiasi? Mitkä asiat etäopiskelussa ovat mielestäsi erityisen kuormittavia?
  • Monelle ammattiin opiskelevalle etäopiskelu on haastavaa. Millä aloilla opintoja on erityisen hankalaa suorittaa etänä? Miten vaatturi-, lähihoitaja-, laborantti- ja kuljettajaopiskelija on ratkaissut etäopiskeluajan?

Lisää oppituntivinkkejä