Vähän erikoisempi lemmikki

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

1. Tutustu minisika Nuuttiin lukemalla Kymen Sanomien juttu Hyvän mielen jutut: Yli 50-kiloiseksi kasvanut pyhtääläinen sika rakastaa omaa perhettään, mutta saattaa näykätä vieraita.

  • Millainen lemmikki Nuutti on?
  • Miten lemmikkisika suhtautuu perheenjäseniin, entä vieraisiin?
  • Kuinka vanha Nuutti on? Kuinka vanhaksi se voi elää?
  • Mitä Nuutti syö?
  • Mikä on Nuutin lempinukkumispaikka?
  • Mitä tarkoittaa, kun Nuutti availee laatikoita kärsällään?

2. Listatkaa aluksi yhdessä, mitä kaikkia eläimiä voi pitää lemmikkinä. Valitkaa sitten yksi eläinlaji, johon perehdytte tarkemmin. Selvittäkää, millainen lemmikki tämä eläin on. Mitä se vaatii omistajaltaan? Mitkä ovat sen parhaimmat puolet? Entä mikä voi olla sen kanssa haastavaa?

Uutisia lapsille

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Ensi syksynä Suomessa alkaa ilmestyä kaksi uutta lapsille suunnattua sanomalehteä: HS Lasten uutiset -lehti ja Hufvudstadsbladetin ruotsinkielinen lasten lehti.

1. Tutustu lehtiin lukemalla seuraavat jutut:

Helsingin Sanomat: Helsingin Sanomat alkaa julkaista kotiin tilattavaa lasten omaa sanomalehteä – ”Mikään aihe ei ole sellainen, ettei siitä voisi kertoa lapsille”, sanoo uutisten tuottaja Fanny Fröman

HBLHBL lanserar nyhetstidning för barn – vill fostra mediekritiska medborgare

2. Vastaa kysymyksiin:

  • Selvitä ensin perustiedot tulossa olevista lehdistä: Milloin ne alkavat ilmestyä ja kuinka usein? Kenelle ne on suunnattu? Millaisia sisältöjä lehdissä julkaistaan?
  • Miksi HBL ja HS ovat päättäneet tehdä oman lehden myös lapsille?
  • Miksi on tärkeää, että tarjolla on myös lapsille suunnattuja uutisia?
  • Kuinka kiinnostunut sinä olet uutisten seuraamisesta?

3. Millaisia juttuja sinä tahtoisit lukea sanomalehdestä? Suunnittele oma unelmien sanomalehti. Mitä aiheita siinä käsiteltäisiin? Miltä lehti näyttäisi? Ketä siinä haastateltaisiin?

Nuorten näkemykset esiin

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Lue Nurmijärven Uutisissa julkaistu juttu Korona-aika on lisännyt teinien uutisnälkää. Juttu käsittelee Sanomalehtien Liiton tuottamaa tutkimusta, joka selvitti koronan vaikutuksia nuorten mediankäyttöön.

Vastaa kysymyksiin:

  • Kartoituksessa selvisi, että iso osa nuorista seuraa koronan seurauksena enemmän uutisia. Onko korona vaikuttanut sinun mediankäyttöösi ja uutisten seuraamiseen?
  • Mistä lähteistä sinä etsit tietoa isoista uutisaiheista? Mitä lähteitä pidät luotettavimpina?
  • Koronauutiset herättävät kyselyyn vastanneissa nuorissa turhautumista ja kyllästymistä. Millaisia tunteita uutiset sinussa herättävät?

2. Kyselyssä selvisi, että nuoret kokevat, että nuorten ääni ei kuulu riittävästi koronauutisissa. Sama viesti kuului myös Sanomalehtiviikolla 2020 julkaistussa kyselyssä, johon vastanneet nuoret kokevat, ettei heidän äänensä kuulu riittävästi ilmastouutisoinnissa.

Pohdi: Kuuluuko nuorten ääni sinun mielestäsi riittävästi mediassa? Mikä merkitys on sillä, kuullaanko nuoria mediassa vai ei? Miten nuorten äänen kuulumista voisi vahvistaa?

Tee mediakartoitus. Selaile jonkin sinulle tutun uutismedian sivuja. Kuinka paljon siellä näkyy nuoria? Millaisten aiheiden yhteydessä heitä on haastateltu? Valitse yksi juttu, jossa sinun mielestäsi olisi voitu haastatella myös jotakuta nuorta. Miten juttu olisi muuttunut, jos siinä olisi ollut mukana myös joku nuori?

Kotimaan lennot puhuttavat

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Finnair tiedotti sunnuntaina, että se ei lennä useille kotimaan lentokentille lainkaan tulevan kesän aikana. Myöhemmin selviää, jatkuvatko lennot kesän jälkeen.

1. Lue aihetta käsittelevät jutut:

Vastaa kysymyksiin:

  • Millaisia haasteita Suomen maantiede asettaa kotimaan lentoliikenteelle?
  • Millainen merkitys kotimaan lennoilla on Suomessa kansallisesti? Entä alueellisesti?
  • Miksi lennot maakuntiin ovat poliittisesti herkkä aihe?
  • Millaisia vaikutuksia olisi sillä, jos lennot osalle kotimaan kentistä loppuisivat kokonaan?
  • Onko mielestäsi valtion tehtävä tukea kotimaan tappiollisia lentoreittejä?

2. Miten kotimaan matkustamista ja joukkoliikennettä pitäisi sinun mielestäsi kehittää? Tee sinun unelmiesi liikennesuunnitelma Suomeen. Hahmottele siinä, miltä liikkuminen Suomen sisällä näyttää kymmenen vuoden päästä vuonna 2030

Lisää oppituntivinkkejä