Jee, taas kouluun!

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito

1. Lue Ylä-Karjalan juttu Lasten kulma: ”On kiva päästä kouluun ja nähdä kavereita” ja Alasatakunnan juttu Kiva tulla kouluun! ja vastaa kysymyksiin:

  • Millaisissa tunnelmissa jutuissa haastatellut lapset ovat aloittamassa koulua?
  • Mitä he odottavat eniten alkavalta koululta?

2. Tehkää luokassa kouluun paluu -gallupit. Haastatelkaa kolmea luokkatoverianne siitä, millaisin mielin he tulivat taas kouluun. Ennen haastattelun tekemistä, suunnitelkaa yhdestä kolmeen haastattelukysymystä.

Vinkki: Voitte julkaista gallupit halutessanne Päiväni journalistina -sivustolla.

Mitä mieltä sinä olet kouluun palaamisesta?

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Lue Iijokiseudun juttu ja tutustu siihen, miten kouluun paluun valmistelut sujuivat Mattilan perheessä Pudasjärvellä: Mattilan perheessä pakattiin koululaisten reput – Millaiset olivat ajatukset viikolla? Vastaa kysymyksiin:

  • Mikä huoletti vanhempia etukäteen etäkoulussa? Miten etäopiskelu sujui?
  • Mitä etua syrjässä asumisesta on ollut korona-aikana?
  • Millaisin keinoin koronaturvallisuus huomioidaan Pudasjärven kouluissa?

2. Kouluun paluu on herättänyt vahvoja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Lue Länsi-Savon pääkirjoitus Paluu kouluun on oikea päätös ja Kangasniemen lehden pääkirjoitus Kouluun palaaminen jakaa mielipiteet.

  • Millaisia perusteluja kouluun palaamisen puolesta ja sitä vastaan on esitetty? Tehkää koonti yhdessä.

3. Mitä mieltä sinä olet kouluun palaamisesta? Kirjoita mielipidekirjoitus aiheesta koululaisen näkökulmasta. Voit julkaista tekstin Päiväni journalistina -sivustolla tai lähettää sen halutessasi lähilehteen.

Miten etäkoulu sujui?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, oppilaanohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Perehdy huolellisesti Helsingin Sanomien juttuun, jossa eritellään etäkoulun sujumista selvittäneen laajan kyselyn tuloksia: Näin etäkoulu sujui: Kymmenettuhannet suomalaislapset vastasivat kyselyyn, grafiikat näyttävät ilot ja murheet.

2. Vastaa kysymyksiin:

  • Kuinka hyvin etäopiskelu kokonaisuudessaan sujui Suomessa tämän kyselyn perusteella? Mikä sujui hyvin? Mikä oli hankalaa?
  • Yläkoululaiset olivat etäopiskeluaikana huolissaan siitä, oppiiko riittävästi. Kuinka hyvin oma oppimisesi sujui etäopiskeluaikana? Olitko itse huolissasi oppimisesta?
  • Noin viidesosa yläkoululaisista koki etäjakson aikana ahdistuneisuutta. Millaiset asiat lisäsivät kyselyn perusteella ahdistuneisuutta?
  • Etäjakson aikana kotona olevien aikuisten kanssa tehtiin enemmän kivoja asioita, heiltä sai enemmän apua ja riitoja oli tavallista vähemmän. Millaisia asioita te teitte etäjakson aikana perheessä enemmän, mitä vähemmän?
  • Kiusaamisen määrä romahti etäjakson aikana. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?

3. Mieti kolme asiaa, jotka etäopetusjakso sinulle opetti. Miten oppia voisi hyödyntää jatkossa nyt, kun ollaan jälleen lähiopetuksessa? Kootkaa koko luokan huomiot yhteen ja miettikää, miten voisitte hyödyntää opittua jatkossa.

Onnea uusille ylioppilaille!

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, opinto-ohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

1. Kevään ylioppilastulokset julkistettiin tällä viikolla ja mediassa on julkaistu paljon juttuja uusista ylioppilaista. Lue seuraavat jutut, joissa on haastateltu kevään ylioppilaita:

2. Mediassa kirjoitetaan usein paljon ylioppilaista, jotka ovat kirjoittaneet huippuarvosanoja ja menestyneet opinnoissa hyvin.

  • Korostuuko mediassa mielestäsi liikaa huippusuoritukset?
  • Millaisia muunlaisia näkökulmia ylioppilasjutuissa voisi nostaa esiin?

3. Ideoikaa ylioppilashaastatteluita, joissa on jollain tavalla uudenlainen näkökulma. Jutussa voidaan vaikkapa haastatella jotakuta, joka pääsi ylioppilaaksi vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta tai jotakuta, joka usean yrityksen jälkeen saa viimein valkolakin.

Lisää oppituntivinkkejä