Kohta on joulu!

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Tällä viikolla onkin jo joulu! Lehdissä julkaistaan nyt monenlaisia jouluun liittyviä juttuja. Selailkaa omaa lähilehteänne (joko printti- tai verkkolehteä) ja tarkastelkaa, millä tavalla joulu näkyy jutuissa.

Turun Sanomat kysyy gallupissaan, mikä on parasta joulussa. Lukekaa turkulaisten vastaukset täältä.

Tehkää omat galluppinne, jossa kysytte luokkatoveriltanne, mikä on parasta joulussa. Julkaiskaa gallupit halutessanne Meidän juttu -verkkolehdessä.

Hyvien tekojen juhla

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Ennen joulua on ollut jälleen käynnissä Joulupuu-keräys, jossa kerätään lahjoja vähävaraisten perheiden lapsille. Monella paikkakunnalla keräykseen saatiin tänä vuonna ennätysmäärä lahjoja.

Lukekaa Auranmaa-lehden juttu, jossa kerrotaan hyvin onnistuneesta keräyksestä: Joulupuu-keräys onnistui Auranmaalla niin hyvin, että lahjoituskohteet loppuivat kesken

Jutelkaa yhdessä:

  • Miksi Joulupuu-keräys järjestetään?
  • Kenelle Joulupuu-keräyksessä annetaan lahjoja ja kuka voi niitä antaa?
  • Kuinka tärkeä osa joulua lahjat ja ruuat teidän mielestänne ovat?

Joulu on antamisen ja hyvän tahdon juhla. Voisitteko te ilahduttaa jotakuta pienellä hyvän tahdon eleellä vielä ennen joulua? Suunnitelkaa pieni tempaus, joka tuo iloa jollekulle. Voitte vaikkapa ilahduttaa naapureita tekemällä lumityöt tai rakentamalla lumilyhdyt, ruokkia lintuja, muistaa yksinäistä vanhusta tai auttaa äitiä/isää, jos hänellä on kiireistä.  Tehkää halutessanne iloa tuottavista tempauksista pienet jutut Meidän juttu -lehteen.

Perustetaan faktatoimitus

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen
Presidentinvaalikampanjat ovat parhaillaan käynnissä. Vaalien ajaksi Alma Media perusti faktantarkistukseen keskittyvän toimituksen, joka tarkistaa presidenttiehdokkaiden julkisuudessa esittämiä väitteitä.

Perehtykää faktatoimitukseen Satakunnan Kansan jutun avulla: Alma Media perusti erillisen faktatoimituksen presidentinvaalien ajaksi – tarkistaa ehdokkaiden esittämiä väitteitä

Keskustelkaa yhdessä:

  • Miksi Alma perusti faktatoimituksen?
  •  Mitä faktatoimitus käytännössä tekee?
  • Miksi faktantarkistuksesta on tullut nyt erityisen tärkeää ja ajankohtaista?
  • Mitä vastuullinen ja luotettava journalismi teidän mielestänne tarkoittaa?

Faktatoimitus pyrkii löytämään ehdokkaiden esittämille väitteille vähintään kaksi toisistaan riippumatonta lähdettä. Tarkistettuaan väitteen toimitus ilmoittaa, onko esitetty väite totta, sinne päin vai tarua.

Perustakaa oma faktatoimitus. Valitkaa jokin presidenttiehdokkaan esittämä väite ja tarkistakaa se faktatoimituksen ohjeiden mukaan. Esitelkää lopuksi koko ryhmälle tarkistamanne väite, millaisista lähteistä sen tarkistitte ja mihin lopputulokseen tulitte. Voitte jakaa kokemuksenne somessa projektin tunnuksella #fakta2018.

Viekö some keskittymiskyvyn?

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Facebookin johtoon kuulunut Chamath Palihapitiya ja muut somekehittäjät kuvaavat Helsingin Sanomien jutussa Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään” sosiaalista mediaa ”yhteiskunnan rapauttavaksi voimaksi”, joka vie kykymme keskittyä. Lukekaa juttu ja keskustelkaa yhdessä:

  • Chamath Palihapitiya on sanonut: ”Uskon, että me olemme luoneet työkalut, jotka repivät yhteiskuntaamme ylläpitävän sosiaalisen rakenteen kappaleiksi.” Mihin Palihapitiya pohjaa väitteensä?
  • Miksi Justin Rosenstein ei ole enää ylpeä luomastaan tykkää-napista?
  • Mihin kaikkeen ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa some on vaikuttanut? Listatkaa mahdollisimman monta asiaa.
  • Tunnistatteko te somessa niitä ongelmia, josta nämä entiset somejohtajat puhuvat?
  • Miten some vaikuttaa teidän keskittymiskykyynne?
  • Pidättekö te taukoja somenkäytöstä?

Jutussa haastateltujen / referoitujen somejohtajien mukaan some voi vaikuttaa:
a. addiktoitumiseen
b. poliittisen päätöksenteon kriisiin
c. keskittymisvaikeuksiin

Työskennelkää pienryhmissä ja valitkaa käsiteltäväksi yksi näistä teemoista. Pohtikaa, miten some vaikuttaa tämän ilmiön taustalla. Pohtikaa myös, millaisia vasta-argumentteja ajatukselle voi löytää (esimerkiksi toisaalta some voi kriisiyttää poliittista päätöksentekoa, mutta toisaalta vahvistaa osallistuvaa demokratiaa ja antaa uusia mahdollisuuksia vaikuttaa).

Pohtikaa ja kehitelkää käytännön ideoita, miten somea voisi kehittää niin, että negatiivinen vaikutus pienenisi ja positiivinen vahvistuisi.  Voitte lukea taustaksi seitsemäsluokkalaisten Roosa Tapolan, Helmi Wacklinin ja Liina Virran kolumnin ”Onko somesta mitään hyötyä?”, joka on julkaistu Meidän juttu -lehdessä.

Lisää oppituntivinkkejä