Nallejahdissa

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, minä ja meidän yhteisömme
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
  1. Lue seuraavat jutut ja vastaa lukemisen jälkeen kysymyksiin:

Kysymykset:

  • Miksi monet ovat laittaneet nyt esille nalleja eri paikkoihin?
  • Oletko sinä bongannut nalleja naapureiden ikkunoista, pihapuista tai jostakin muualta?
  • Jos olet bongannut nallen, miltä sen näkeminen sinusta tuntui? Jos et ole vielä nähnyt nallea, mieti, miltä tuntuisi, jos näkisit nallen.

2. Kun seuraavan kerran liikut ulkona, osallistu nallejahtiin ja koita bongata nalleja. Kerro sitten luokkatovereillesi, miten jahdissa kävi.

3. Nallejen tarkoitus on ilahduttaa toisia lapsia. Vaikka meidän pitää pysyä toisista etäällä, meillä on kuitenkin mahdollisuus ilahduttaa toisia eri tavoin. Mieti, millaisin keinoin sinä voisit ilahduttaa nyt a) isovanhempaasi tai jotakuta muuta iäkästä ihmistä, b) koulukaveriasi, jota et voi juuri nyt nähdä tai c) naapureitasi.

4. Tee jokin ilahduttava teko! Voit toteuttaa joko jonkin kohdassa 3 ideoimistasi tehtävistä tai valita jonkin seuraavista:

  • Soita mummolle tai kirjoita kirje ukille.
  • Tee ikkunaan asetelma leluista naapureiden iloksi.
  • Tee jokin yllätys äidille tai isälle.

Pihalätkää, kirjavinkkausta ja digivälkkiä

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, liikunta
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Monet ovat kehitelleet erilaisia luovia ratkaisuja, siihen, että voisimme tehdä asioita yhdessä, vaikka emme voikaan nähdä livenä. Tutustu seuraaviin ideoihin:
  1. Tee jokin seuraavista
  • Tee kirjavinkkaus kaverille. Lue lempikirjaasi videolle ja lähetä se kavereillesi. Arvaavatko he, mistä kirjasta on kyse?
  • Suunnittele oma taukojumppa ja tee siitä video luokkakavereillesi.
  • Tee video, jolla opastat, miten sinulle tärkeää harrastusta voi harjoitella korona-aikana.
  • Suunnittele, millaisen yhteisen digivälkän te voisitte pitää kavereiden kanssa.

Pelottomien riemulaulu

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, musiikki
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
  1. Vaskivuoren lukion kamarikuoro julkaisi viime viikolla etänä äänitetyn Pelottomien riemulaulun, josta tuli hitti. Lue Vantaan Sanomien juttu Vaskivuoren kamarikuoro esittää Jussi Chydeniuksen sille säveltämän laulun ensi kertaa etänä – kuuntele kappale verkossa ja kuuntele Pelottomien riemulaulu jutun lopusta. Vastaa kysymyksiin:
  • Mitä arvelet, miksi kappaleesta tuli niin suosittu?
  • Mikä on kappaleen sanoma? Miten se resonoi tähän aikaan? Mitä tunteita kappale sinussa herättää?
  • Mitä arvelet, millä tavalla kappale on äänitetty? Mitä sen tekeminen on vaatinut kuorolaisilta? Entä ohjaajalta?

2) Vaskivuoren lukion kamarikuoron johtaja Jonna Vehmanen ja videon tekemisessä auttanut muusikko Juho Vehmanen avaavat kuoron facebook-sivuila, miten video syntyi. Lue postaus. Yllättikö jokin?

3) Tee toinen seuraavista:

  • Korona-aikana kuoroharrastaminen on vaikeaa – niin myös moni muu taide- ja urheiluharrastus, jota harrastetaan porukalla tai joukkueena. Valitse jokin harrastus, jonka harjoittamista korona hankaloittaa. Ideoi uudenlainen tapa jatkaa harrastusta, vaikka näkeminen livenä ei olekaan mahdollista.
  • Millaisen videon teidän luokkanne voisi toteuttaa siten, että se olisi jollain tavalla koko luokan yhdessä tekemä? Tee suunnitelma videosta ja mieti samalla, millaista tekniikkaa videon tekeminen vaatisi ja kuinka paljon sen tekemiseen menisi aikaa.

Sofin koronakeittiö ja poikkeusajan kirjoittamisvinkit

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, kotitalous
Aiheet
kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Kirjailija Sofi Oksanen järjestää etäopetuksen tueksi IG-live-koronakeittiöitä pääsiäiseen asti tiistaisin ja torstaisin klo 19. Livelähetyksissä hän vastaa koululaisten ja opiskelijoiden kirjallisuuskysymyksiin ja kokkaa samalla ruokaa aineksista, joita monelta löytyy nyt kotoa.

Lue osio ”Kirjailija auttaa koululaisia sosiaalisessa mediassa” Länsi-Suomen jutusta Kun koronavirus sulki Suomen, ihmiset innostuivat auttamaan – naapureille ja maatiloille tarjotaan apukäsiä, opettaja perusti Youtube-kanavan etäoppilaiden tueksi sekä Markkinointi ja mainonta -lehden juttu ”Tervetuloa kirjailijan koronakeittiöön” – Sofi Oksasen suositut IG-livet jatkuvat pääsiäiseen saakka

2) Katso yksi Oksasen koronakeittiö ja vastaa sen jälkeen kysymyksiin:

  • Mitä arvelet, miksi Oksanen tekee koronakeittiö-livelähetyksiä?
  • Mitä lähetys opetti sinulle kirjallisuudesta? Entä ruuanlaitosta?

3) Kirjoitusoppaiden tekijät antavat Helsingin Sanomien jutussa kirjoitusvinkkejä koronaviruksen aikaan. Lue vinkit, valitse suosikkisi ja kokeile kirjoittamista ohjeen mukaan.

Lisää oppituntivinkkejä