Sieniretkelle!

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen

Lukekaa aluksi yhdessä Kymen Sanomien juttu Marttojen sieniasiantuntija Päivi Jukkara neuvoo aloittelijat koivikkoon kantarelleja etsimään: ”Kantarelleja, herkkutatteja ja haperoita on ollut hyvin”

Jutelkaa lukemisen jälkeen yhdessä:

  • Millaisia sieniä te olette nähneet metsässä?
  • Oletteko olleet joskus sieniretkellä? Mitä sieniä olette silloin keränneet?
  • Miksi on tärkeää kerätä vain sellaisia sieniä, jotka varmuudella tunnistaa?
  • Mitä tarvikkeita kannattaa ottaa mukaan sieniretkelle?
  • Minne kannattaa suunnata, jos tahtoo löytää kanttarelleja?

Jutussa haastateltu sienineuvoja-Päivi kertoo, että kanttarellit ja tatit ovat aloittelijoille helppoja sieniä aloittaa. Työskennelkää pienryhmissä ja valitkaa tarkastelun kohteeksi joko tatit tai kanttarellit. Ottakaa selvää, miltä nämä sienet näyttävät ja mitkä ovat niiden tärkeimmät tuntomerkit. Entä mistä näitä sieniä voisi löytää?

Kansallispuistobuumi

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto, liikunta
Aiheet
monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  1. Moni suomalainen on innostunut korona-ajan myötä luonnossa liikkumisesta, ja kansallispuistoissa on ollut jopa ruuhkaa. Lue Maaseudun Tulevaisuuden juttu Korona sai ihmiset ryntäämään joukolla kansallispuistoihin – osassa puistoista kävijämäärät lisääntyneet jopa 60 prosenttia ja vastaa kysymyksiin:
  • Mitkä luontokohteet ovat olleet korona-aikana erityisen suosittuja?
  • Mitä luulet, miksi ihmiset ovat retkeilleet nyt aiempaa enemmän?
  • Oletko sinä käynyt perheen tai kavereiden kanssa nyt aiempaa enemmän luonnossa?
  • Mikä on sinun lempiluontokohteesi ja miksi?

2) Työskennelkää pareittain. Tutkikaa jutun yhteydessä olevaa karttaa, johon on merkitty Suomen kansallispuistot. Oletteko käyneet jossakin niistä?

Valitkaa yksi kansallispuisto ja selvittäkää:

  • Millaista luontoa tässä kansallispuistossa on?
  • Millaiseen retkeilyyn kohde soveltuu? Voiko siellä tehdä päiväretkiä? Miten yöpyminen onnistuu? Entä voiko kansallispuistossa liikkua veneellä?

Etsikää kartta tai esite, jossa näkyy kansallispuiston reitit. Suunnitelkaa, millaisen retken te tekisitte tässä kansallispuistossa. Mitä tahtoisitte nähdä, kuinka pitkään tahtoisitte viipyä ja mitä reittejä kulkea?

Lukuintoa herättämässä

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lue Iisalmen Sanomissa julkaistu kolumni Lukuinto ei herää pakottamalla ja vastaa kysymyksiin:

  • Millainen suhde lukemiseen sinulla on? Minkä verran luet? Haluaisitko lukea enemmän?
  • Milloin olet viimeksi innostunut lukemisesta? Miksi?
  • Kirjoittajan mukaan lukuinto ei herää pakottamalla. Oletko samaa mieltä? Mikä herättää/voisi herättää sinun lukuintosi?

Kirjoittaja kertoo, että varhaisteininä hän pakeni epämiellyttäviä asioita fantasiamaailmoihin ja nuorempana hän ahmi useita romaaneja viikossa. Millainen merkitys lukemisella on ollut sinulle eri ikäisenä?

Tee oman elämäsi lukemisen aikajana ja kirjaa ylös, millaisia lukemisen kausia sinulla on elämäsi aikana ollut. Aloita vastasyntyneestä ja tule tähän päivään. Lukiko vanhempi sinulle pienenä, mikä oli lempikirjasi leikki-ikäisenä entä kuinka paljon luit alakoulussa? Millaisia tekstejä nykyisin luet ja missä muodossa? Voit miettiä sekä kirjojen lukemista että kaikkea muuta lukemista – uutisia, viestejä ja somevirtaa.

Historian jännät naiset

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, historia
Aiheet
monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
  1. Lue Hämeen Sanomien juttu Naisten saavutuksia kirjattiin ennen miesten nimiin – Maria Pettersson kertoi unohdettujen, rohkeiden ja jopa epäsovinnaisten naisten tarinat .
  • Toimittaja Maria Pettersson kirjoitti kirjan Historian jännät naiset, joka kertoo muun muassa merirosvoista, meedioista, varkaista ja vakoojaprinsessoita. Miksi hän tahtoi tarttua tähän aiheeseen?
  • Mitkä kolme asiaa selittää Petterssonin mukaan sitä, että historiankirjoituksessa on esillä niin vähän naisia?
  • Pettersson halusi tehdä kirjan nimenomaan kiinnostavista – ei niinkään esikuvallisista tai sankarillisista naisista. Kerrotaanko historiaa sinun mielestäsi liikaa sankaritarinoiden kautta?

2) Petterssonille selvisi kirjaa tehdessä yllättäviä asioita: Että maailman ensimmäinen nimeltä tunnettu kirjailija oli nainen, ensimmäisen yliopiston on perustanut musliminainen ja että aikoinaan maailman suurinta valtiota hallitsi naispari.

Kuka historiallinen nainen kiinnostaa sinua? Perehdy johonkin historialliseen naishahmoon, josta olet kuullut jotain kiinnostavaa tai erikoista, mutta jota et tunne juurikaan. Oletko kuullut jostakin kiinnostavasta hahmosta kotikunnassasi? Tai haluatko tarttua jonkin kaukaisen maan historiallisen naisen tarinaan? Tarvittaessa voit etsiä vinkkiä esimerkiksi Historian jännät naiset -facebookryhmästä.

Lisää oppituntivinkkejä