Retkellä keväisessä luonnossa

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto, tutkin ja toimin ympäristössämme
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Moni tekeminen on muuttunut vähän toisenlaiseksi, mutta ulkona voi edelleen rauhassa liikkua, kunhan pitää riittävästi etäisyyttä toisiin ulkoilijoihin. Sää on eri puolilla Suomea jo varsin keväistä. Nyt onkin erinomainen aika ryhtyä tarkkailemaan kevään merkkejä.

  1. a) Sanomalehti Kalevalla on käynnissä oma kevätseuranta. Tutustu lukijoiden lähettämiin keväisiin kuviin täällä Kevät näkyy luonnossa – katso lukijoiden hienoja kuvia. Mitä kevään merkkejä kuvissa näkyy?
  2. b) Keskilaakso-lehden jutussa Leskenlehdet värittävät alkavaa kevättä – luonnossa saa liikkua edelleen luetellaan monenlaisia jo havaittuja kevään merkkejä. Tutki juttua ja listaa vähintään kolme kevään merkkiä, jotka mainitaan jutussa.
  3. c) Tee oma kevätseuranta-bingo. Piirrä paperille yhdeksänruutuinen bingolomake (kolme ruutua vaakasuoraan ja kolme pystysuoraan). Piirrä jokaiseen ruutuun yksi kevään merkki (esimerkiksi kevätpuro, leskenlehti, pääskynen tai hiirenkorva). Voit etsiä vinkkejä kevään merkeistä myös kevätseurannan verkkosivuilta. Kun havaitset kevään merkin, merkitse se bingolomakkeellesi. Milloin saat koko ruudukon täyteen?

d) Suunnittele perheellesi keväinen luontoretki. Valitse jokin kohde jostakin teidän läheltä tai vähän etäämmältä. Mieti, menettekö retkelle kävellen tai pyörällä vai tarvitsetteko autoa? Mitä kaikkea voitte nähdä retkellä? Ottaisitteko mukaan eväitä?

Kuulumisia etäopetuksesta

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, oppilaanohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen

Lue Iltalehden juttu Meneekö lapsen kanssa hermot etäkoulussa? Kokeile palkkioita ja näitä viittä muuta vinkkiä.

  • Jutussa puhutaan kotiopetuksesta ja etäopetuksesta. Mikä on näiden ero?
  • Millaisena koet jutun otsikon? Mieti jutulle vaihtoehtoinen otsikko.
  • Jutun lopussa on kerrottu vinkkejä vanhemmille etäopetukseen. Mikä vinkeistä on sinun mielestäsi kaikista paras ja miksi?

Etäopetus on nyt jatkunut noin viikon. Mikä etäopetuksessa toimii sinun mielestäsi parhaiten? Entä mikä on ollut hankalaa? Mitä sinä toivoisit opettajalta tai luokkakavereilta – entäpä vanhemmaltasi? Tee oma vinkkilista etäopetukseen, jossa kerrot toiveita etäopetukseen oppilaan näkökulmasta.

Espoolainen luokanopettaja on piirtänyt hauskoja kuvia siitä, miltä etäopiskelu näyttää opettajan näkökulmasta. Tutustu kuviin Helsingin Sanomien jutussa Miltä etäkoulun kaaos näyttää opettajan silmin? Luokanopettaja Niina Sivonen päätti tiivistää etätyöpäivät piirroksiksi ja nousi heti ilmiöksi.

Miltä etäopiskelu näyttää oppilaan silmin? Tee 1–3 kuvan sarjakuva, jossa kuvaat etäopiskelua omasta näkökulmastasi.

Kuuluuko koronauutisissa riittävästi nuorten ääni?

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
osallistuminen ja vaikuttaminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

a) Uusi Rovaniemi -lehden nuorten raati kertoi näkemyksensä koronatilanteesta. Lue juttu: UR:n Nuorten raati kommentoi koronaa: ”Pelolle ei pitäisi antaa valtaa”. Lue myös Kalajokilaakson juttu Paikallisten nuorten murheet lisääntyneet koronan myötä – Jelppiverkolle kerrotaan omista huolista ja läheisiin kohdistuvasta huolesta. Vastaa oheisiin kysymyksiin:

  • Miten korona näkyy sinun arjessasi ja millaisena koet poikkeuksellisen arjen?
  • Millaisia tunteita korona sinussa herättää?
  • Kuinka tyytyväinen olet ollut hallituksen toimintaan tilanteessa?
  • Jelppiverkon puheluissa aiheena korostuu erityisesti yksinäisyys. Mieti kolme käytännön vinkkiä, miten yksinäisyyttä voisi helpottaa tässä tilanteessa.

b) Uusi Rovaniemi -lehti perusti nuorten raadin, joka kommentoi ajankohtaisia ilmiöitä – ensimmäisessä jutussa koronatilannetta. Tubettaja Roni Back teki koronasta infovideon (ks. esim. Ilta-Sanomat) kanavalleen, kun hän huomasi, että asiasta ei ole tarjolla tietoa nuorille sopivassa muodossa. Pohdi nuorten huomioimista mediassa:

  • Kuinka hyvin mielestäsi koronauutisissa kuuluu nuorten ääni? Millaisissa jutuissa ja uutisissa tulisi mielestäsi haastatella myös nuoria?
  • Mistä lähteistä sinä seuraat uutisia koronasta? Onko mielestäsi aiheesta tarjolla riittävästi nuorille sopivaa tietoa?
  • Millaisia tunteita koronauutiset sinussa herättävät?

Ota kantaa aiheeseen! Kirjoita mielipidekirjoitus siitä, kuuluuko koronauutisissa riittävästi nuorten ääni ja näkemykset, onko mediassa tarjolla riittävästi tietoa koronasta nuorille sopivassa muodossa tai siitä, millaisia tunteita koronauutiset herättävät nuoressa lukijassa. Lähetä teksti lähilehteen tai julkaise se Päiväni journalistina -sivustolla

Yrittäjien piina ja luovat ratkaisut

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
työelämätaidot ja yrittäjyys

Koronaepidemian aiheuttamilla poikkeusoloilla on suuria vaikutuksia talouteen ja yritysten toimintaan – vaikutukset tuntuvat erityisesti matkailu- ja ravintola-alalla. Yritykset ovat joutuneet keksimään luovia toimia selvitäkseen poikkeuksellisesta ajasta.

Kauppalehti on koonnut Yrittäjän selviytymispaketin, josta löytyy tietoa koronaviruksen vaikutuksista yritystoimintaan. Silmäile paketissa julkaistuja juttuja ja listaa ylös, millaisia luovia ratkaisuja eri alojen yrittäjät ovat keksineet tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Millaisia vaikutuksia yrityksiin koronaepidemialla on ollut teidän alueellanne? Tutustu tilanteeseen selailemalla alueenne oman uutismedian (paikallis- tai maakuntalehti) julkaisemia talousjuttuja.

Valitse yksi paikallinen yritys ja arvioi, millaisia vaikutuksia koronaepidemialla on tämän yrityksen toimintaan. Pohdi sitten konkreettisia keinoja, miten tämä yritys pärjää poikkeustilanteen yli. Mitä liiketoiminnassa tulisi muuttaa tai uudistaa? Entä miten yksittäinen kuluttaja voisi tukea tätä yritystä?

Lisää oppituntivinkkejä