YK:n lukutaitopäivä ja Read Hour: Sanomalehdet kampanjoivat lukemisen ilon puolesta

 

YK:n kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta. Sanomalehtien Liiton jäsenlehdilleen tuottama lukutaitopäivän kampanja ”Vasta lukemalla ymmärrät” kannustaa perehtymään ajankohtaisiin puheenaiheisiin ja lukemaan monipuolisesti uutisia.

Erityisesti nuorille suunnatussa kampanjassa kerrotaan ajankohtaisia uutisaiheita emojein. Se innostaa leikittelemään ja arvuuttelemaan – ja samalla syventymään uutisiin.

 

”Haluamme kampanjalla korostaa, että lukeminen on hauskaa, oivalluttavaa ja uusia näkökulmia antavaa”, Sanomalehtien Liitosta mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen sanoo.

”Osallistumme kampanjallamme ensimmäistä kertaa järjestettävään Read Hour -tempaukseen. Uskomme että Read Hour voi olla myös uutisten lukutunti!”

Read Hour pysäyttää koko Suomen lukemaan tunniksi 8.9. klo 19 

Kaksiviikkoinen Read Hour -lukutapahtuma innostaa koko Suomen lukemaan. Kampanja huipentuu lukutaitopäivänä 8.9., jolloin suomalaiset haastetaan lukemaan tunnin ajaksi.

Kampanja on Lasten ja nuorten säätiön sekä media- ja viestintäalan yhteistyöprojekti. Sitä suojelee presidentti Sauli Niinistö.

Read Hour -kampanja syntyi halusta tehdä jotain konkreettista nuorten hiipuvan lukutaidon eteen. Kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset lukemaan ja näyttää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä.

Koska lukevat esikuvat ovat tutkimusten mukaan merkittäviä nuorten lukuinnostuksen herättäjiä, mukaan on pyydetty yli 50 eri aloilta tunnettua vaikuttajaa kampanjoimaan lukemisen puolesta sosiaalisessa mediassa hashtagilla #ReadHour.

Lisätietoja kampanjasivulla: www.nuori.fi/readhour

Voit bongata ”Vasta lukemalla ymmärrät” -kampanjan oman alueesi uutismediasta. Kokeile lukutaitopäivän kunniaksi omien emojiuutisten tekemistä. Lue päivän uutiset ja muokkaa ne emojeiksi – arvaavatko muut, mistä uutisesta on kyse?

Seuraa ja osallistu sosiaalisessa mediassa: #lukemallaymmärrät #lukutaitopäivä #ReadHour #sanomalehdet