Erikoinen luontoelämys

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristö- ja luonnontieto

Lukekaa Maaseudun Tulevaisuuden juttu Satu Vaarulan kotimatka sai erikoisen käänteen, kun hän näki tien vieressä valkoisen valkohäntäpeuran: ”Katsoin, että mikähän eläin tuo on”

  • Mitkä eläimet Satu Vaarula kohtasi kotimatkallaan? Mikä teki havainnosta yllättävän?
  • Minkä värisiä valkohäntäpeurat ovat yleensä?
  • Mistä peuran valkoisuus voi johtua?
  • Vaarula kohtasi eläimet Lopen Läyliäisissä. Selvittäkää, missä tämä paikka sijaitsee.

Jutelkaa lopuksi yhdessä: Oletteko te nähneet luonnossa jotakin tavallisesta poikkeavaa, erikoista tai sellaista, mitä jäitte ihmettelemään? Jakakaa kokemukset luokkakavereille.

Raha-asioita

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Lukekaa Forum 24 -lehden juttu ”Ihmisarvoa ei voi ostaa” sekä Kouvolan Sanomien juttu Tiedätkö paljon suomalaislapset saavat viikkorahaa? Katsokaa myös TATin (Talous ja nuoret) julkaisema video, jossa annetaan vinkkejä säästämiseen.

  • Mihin kaikkeen perheessä kuluu tavallisena viikkona rahaa? Mitä arvelette, mitkä ovat teidän omassa perheessänne suurimmat kuluerät?
  • Kuinka paljon suomalaiset lapset saavat keskimäärin viikkorahaa? Saatko sinä säännöllistä viikkorahaa tai vaikkapa palkkiota jostakin kotityöstä?
  • Mihin asioihin käytät itse rahaa?
  • Säästätkö sinä jotakin tarkoitusta varten? Jos säästät, onko sinulla käytössä jokin TATin videolla mainituista keinoista?
  • Miksi pikavippiä ei kannata ottaa?
  • Opetetaanko koulussa teidän mielestänne riittävästi rahankäyttöön ja talouteen liittyviä asioita?

Vuoden luontokuvat

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, biologia, kuvataide

Lukekaa Itä-Savon juttu Vuoden luontokuvat 2019 -kilpailun parhaiden kuvien näyttely tuli heti tuoreeltaan Savonlinnaan — ”Se on niin tuurissa”, kommentoi voittaja https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/d2575bf7-5aff-4c55-a0a3-03a0f6f52cae

Vuoden luontokuva -kilpailun tavoitteena on kertoa suomalaisen luonnon moni-ilmeisyydestä, sen näkymistä ja tapahtumista sekä kuvaajien luonnossa kokemista elämyksistä ja oivalluksista. Tutustukaa tämän vuoden kilpailussa palkittuihin kuviin Vuoden luontokuva -kilpailun sivuilla täällä http://www.vuodenluontokuva.fi/vlk/palkitut2019 . Kuinka hyvin teidän mielestänne valitut kuvat vastaavat kilpailun tavoitteeseen?

Valitse nyt palkituista luontokuvista yksi, jota pidät itse vaikuttavimpana. Analysoi kuvaa:

  • Mitä kuvassa on?
  • Millainen on kuvan rajaus, asetelma ja kuvakulma?
  • Millaisia värejä kuvassa on? Entä millainen on kuvan tunnelma?
  • Millaista puolta luonnosta kuva korostaa? Mikä on kuvan viesti tai sanoma?
  • Mikä tekee kuvasta vaikuttavan luontokuvan?

Valheenpaljastajat

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Lukekaa Helsingin Sanomien juttu ”Maailman voimakkaimman valtion johdossa on salaliittoteoreetikko”, sanoo toimittaja Johanna Vehkoo ja kertoo, miten valheita vastaan voi taistella

  • Mikä on tyypillisesti valeuutisen tekijän motiivina?
  • Miten journalismi eroaa valeuutisesta?
  • Mikä on mis- ja disinformaation ero?
  • Mikä on Johanna Vehkoon mielestä tehokkain ase valeuutisia vastaan?

Jutussa kerrotaan Valheenpaljastajan käsikirjan kymmenen vinkkiä taisteluun valeuutisia vastaan. Lukekaa vinkit huolella ja keskustelkaa pienryhmissä siitä, kuinka vahvasti nämä vinkit ovat käytössä teidän omassa media-arjessanne. Valitkaa yksi vinkeistä ja miettikää, mitä sen käyttäminen käytännössä tarkoittaa tai voisi tarkoittaa teidän media-arjessanne.

Kokeilkaa yhtä Vehkoon vinkeistä viikon ajan. Jutelkaa viikon jälkeen yhdessä siitä, millaisia muutoksia mediankäyttöönne vinkin hyödyntäminen toi ja miltä sen käyttäminen tuntui. Muuttuiko jokin suhtautumisessanne kohtaamiinne sisältöihin? Paljastitteko valheita?

Lisää oppituntivinkkejä