Kivaa tekemistä korona-arkeen

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössämme
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Koronavirus on mullistanut meidän arkeamme monella tavalla, kun tapahtumat on peruttu, harrastusryhmät on tauolla, moni aikuinen tekee etätyötä ja koulut on isolta osin suljettu.

Vaikka arki on muuttunut, voi siinä keksiä monenlaista kivaa tekemistä. Lue Helsingin Sanomien juttu Moni kiva meno peruuntui ja vapaa-aika piti järjestää uudelleen – HS:n lukijoiden 60 hyvää vinkkiä tylsyyden selättämiseksi.

  • Miten sinun arkesi on muuttunut korona-viruksen myötä? Mitä on jäänyt pois? Onko tullut jotain uutta tilalle?
  • Valitse Helsingin Sanomien jutun listalta jokin sellainen tekeminen, jota itsekin tahtoisit kokeilla.

Ideoi itsenäisesti tai yhdessä jonkun aikuisen kanssa omia tekemisiä tylsyyden voittamiseksi. Mieti vähintään kolme erilaista tekemisvinkkiä. Tee vinkeistä juttu ja julkaise se Päiväni journalistina -sivustolla.

Oppia etänä

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, oppilaanohjaus
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Valtaosassa Suomen kouluista on nyt siirrytty etäopetukseen. Lue Hämeen Sanomien juttu Etäopetus alkoi useissa lukioissa ja yläkouluissa: ”Kymmenen vuotta sitten tämä olisi ollut katastrofi”

  • Miten etäopetus sujuu eri oppiaineissa?
  • Mitä hyviä puolia etäopetuksessa voi olla?
  • Entä millaiset asiat ovat haastavia, kun opiskellaan etänä?

Miten teidän luokkanne etäopiskelu sujuu? Tehkää uutiset tai kirjoittakaa mielipidekirjoitukset aiheesta. Julkaiskaa ne Päiväni journalistina -sivustolla.

Luotettavaa tietoa koronasta

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

1. Lue Ilkka-Pohjalaisen koululinkin Hanna Hietikon kirjoittama juttu Koululinkin sivuilta Kaikki, mitä koronasta väitetään, ei pidä paikkaansa ja vastaa kysymyksiin:

  • Mistä sinä olet saanut tietoa koronasta? Listaa kolme tärkeintä lähdettä.
  • Kuinka paljon koronaan liittyvää sisältöä kohtaat media-arjessasi?
  • Oletko kohdannut tietoa, jonka todenperäisyydestä et ole ollut varma?
  • Mistä saatavaan tietoon sinä luotat? Listaa kolme luottavimpana pitämääsi tietolähdettä.

2. Lue Suomen Lehdistön juttu ”Kriisitilanteessa ihmisillä on ennennäkemätön tarve saada eettisesti tuotettua journalismia” ja tee oheiset tehtävät:

  • ”Tällaisessa tilanteessa ihmisillä on ennennäkemätön tarve saada oikeaa ja eettisesti tuotettua journalismia”, Sanoman viestintä- ja kulttuurijohtaja Hanna Johde sanoo jutussa. Pohdi, miksi luotettavan tiedon saaminen on kriisitilanteissa erityisen tärkeää. Entä millaista olisi, jos nyt ei olisi saatavilla luotettavaa tietoa?
  • Jutussa kerrotaan, että Ilkka-Pohjalaisessa korona-uutiset vievät leijonanosan sisällöntuotannosta. Myös STT:ssä muu uutisseuranta on nyt selvästi tavanomaista vähäisempää. Tarkastele lähiuutismediaasi (esimerkiksi maakuntalehden verkkosivut). Kuinka ison osan uutisista korona vie?
  • STT:n vastaava päätoimittaja sanoo, että toimituksessa pyritään etsimään myös rakentavia ja rohkaisevia uutisia koronasta ja kertomaan, millaisia ratkaisuja ihmiset ovat keksineet. Hyppää toimittajan rooliin ja pohdi, millaisia rakentavia, rohkaisevia ja ratkaisukeskeisiä juttuja aiheesta voisi tehdä. Ideoi kolme juttuaiheitta, jossa on mukana myös toivon näkökulma.

Tauti X

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, maantieto, biologia
Aiheet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen, monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Lue Helsingin Sanomien juttu Tauti X ja vastaa lukemasi pohjalta oheisiin kysymyksiin:

  • Jutussa kerrotaan, että tutkijat ennustivat kaksi vuotta sitten korona-viruksen kaltaisen taudin synnyn. Miten tämä on mahdollista?
  • Kuinka hyvin tähän taudin uhkaan varauduttiin?
  • Mistä korona-virus sai alkunsa? Entä sars? Miten nämä kaksi tautia eroavat toisistaan?
  • Miksi Kiina on otollinen paikka uusien tautien leviämiselle?
  • Billa Gates on sanonut, että maailma pelkää joskus vääriä asioita. Mitä hän tarkoitti tällä?
  • Miksi nykyinen elämäntapamme on niin otollinen virusten leviämiselle?
  • Yksilön kannalta korona on ebolaa helpompi, mutta yhteiskunnan näkökulmasta asia on juuri päinvastoin. Miksi?
  • Millaista tietoa ja toimia tulevaisuudessa tarvittaisiin epidemioiden ehkäisemiseksi?

Perehdy, millaisia pandemioita ihmiskunta on aiemmin kohdannut. Valitse yksi taudeista ja perehdy siihen, mistä se sai alkunsa, miten se levisi, millaisia oireita se aiheutti, millaista tuhoa se aiheutti ja miten se saatiin hallintaan.

Lisää oppituntivinkkejä