Lukumummi innostaa lukemaan

Ikäryhmät
esi- ja alkuopetus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Tutustukaa Lohjalaiseen lukumummi-Anneliin Länsi-Uusimaan jutun  avulla: Lukumummit tukevat lasten lukutaitoa – toista vuotta Lohjalla.

  • Mitä lukumummi tekee?
  • Mihin lukumummeja tarvitaan?
  • Mikä on teidän mielestänne parasta lukutuokioissa jonkun aikuisen kanssa?

Meidän juttu -verkkolehteen toivotaan lukutaitopäivän kunniaksi kirjavinkkauksia. Tutustu jo julkaistuun kirjavinkkauksiin täällä.

Mistä kirjasta sinä olet juuri nyt innostunut? Minkä tarinan juonenkäänteet veivät mennessään? Ryhdy Meidän juttu -lehden kirjavinkkariksi ja kerro muillekin!

Supervoima, lukutaito

Ikäryhmät
alakoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito

Lukekaa Hämeenlinnan Kaupunkiuutisissa julkaistu kirjailija Jukka-Pekka Koskisen juttu Lukutaito on supervoima. Keskustelkaa yhdessä koko luokan kanssa tai pareittain:

  • Miksi lukutaito on Koskisen mielestä supervoima? Millaisia ”yliluonnollisia voimia” lukutaito antaa?
  • Koskinen kirjoittaa: ”Kirjan avulla voi matkustaa myös menneisyyteen ja jopa tulevaisuuteen.” Millaisia matkoja te olette tehneet lukemalla?

Lukutaito on usein niin itsestään selvä asia, että sen arvoa ei aina huomaa ajatellakaan. Mieti ensin, mihin kaikkeen olet käyttänyt lukutaitoa tänään. Listaa vähintään viisi asiaa. Mieti sitten, miten olisit selvinnyt näistä asioista ilman lukutaitoa.

Tehkää julistemuotoiset mainokset, jossa tuotte esiin mahtavaa supervoimaa, lukutaitoa. Miettikää mainoksellenne jokin pääviesti – ja tuokaa sitä esiin kuvalla ja tekstillä. Halutessanne voitte tehdä myös audiomuotoiset, esimerkiksi radioon sopivat mainokset – tai sitten videot.

Juttele lempiartistisi kanssa

Ikäryhmät
yläkoulu
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus, musiikki
Aiheet
monilukutaito

Sanomalehdet kampanjoivat parhaillaan lukemisen ilon puolesta. Lue Länsi-Uusimaan pääkirjoitus Lukeminen antaa räppääjällekin sanat – hyvä lukutaito on yhä tärkeämpää, jossa käsitellään Tarina Tarinan Takana -kampanjaa.

  • Hanna Sotamaa-Lainon mukaan lukutaidon merkitys kasvaa koko ajan. Mistä tämä johtuu?
  • Pohtikaa yhdessä syitä sille, miksi lukutaidon taso heikkenee Suomessa.
  • Sanomalehdet kampanjoivat lukemisen ilon puolesta. Milloin sinä olet innostunut jostakin tekstistä tai tarinasta siten, että se on vienyt täysin mennessään? Mikä synnytti lukuflown?

Tarina tarinan takana -chatbotissa Ellinoora, Pyhimys ja Heikki Kuula kertovat tarinat biisiensä takaa. Tutustu yhteen tarinoista messengerissä m.me/tarinatarinantakana.

Heikki Kuula: Bae

  • Miten Bae-biisi on rakentunut? Mistä se Heikki Kuulan mukaan kertoo?
  • Heikki Kuula luki nuorena tosi paljon kirjoja. Millaista hyötyä tästä on räppäämisessä?
  • Mistä Bae-biisi sinun mielestäsi kertoo?
  • Millaisena koit botin kanssa keskustelemisen?

Pyhimys: Kynnet, kynnet

  • Millainen on Pyhimyksen biisien suhde hänen omaan elämäänsä?
  • Mistä Kynnet, kynnet -biisi Pyhimyksen mukaan kertoo?
  • Pyhimyksen mukaan ihmisten käsitys maailmasta yksinkertaistuu, koska meidän kommunikaatio yksinkertaistuu.  Oletko samaa mieltä?
  • Yllättikö Pyhimyksen tarinassa jokin?
  • Millaisena koit botin kanssa keskustelemisen?

Ellinoora: Leijonakuningas

  • Millaisen viestin Ellinoora tahtoo biisillään kertoa?
  • Miksi Ellinoora kokee olleensa Simba?
  • Onko kappaleessa tai Ellinooran kertomassa tarinassa jotain, mihin erityisesti samastuit?
  • Yllättikö Eliinooran tarinassa jokin?
  • Millaisena koit botin kanssa keskustelemisen?

Pojat lukevat pojille

Ikäryhmät
lukio ja ammatillinen koulutus
Oppiaineet
äidinkieli ja kirjallisuus
Aiheet
monilukutaito, osallistuminen ja vaikuttaminen

Lukekaa Koillissanomien juttu Pojat lukevat pojille – ammattiopiston pojat saavat muistijäljen pienemmilleen lukemisesta.

  • Mitä mieltä olet tempauksesta? Innostuisitko itse vastaavasta?
  • Pojat lukevat pojille -idea syntyi, koska oppilaat eivät olleet innostuneita kirjojen lukemisesta ja yleisestikin puhuttiin poikien lukuinnon vähentymisestä. Kuinka innossaan te olette lukemisesta? Pitäisikö lukuinnon laskusta olla huolissaan?
  • Jutussa haastateltu Mikko Vesilahti kertoo, että ei lue oman alan koulukirjoja lukuun ottamatta lainkaan kirjoja. Sen sijaan hän lukee netistä ”uutisia ja sellaista”. Mitä te luette omaksi iloksenne?

Miten lukemista karsastavan ikätoverin saisi innostumaan lukemisesta? Entä mikä innostaisi sinut itsesi lukemaan? Tahtoisitko lukea juttuja jostakin tietystä aihepiiristä? Entä millaisia teemoja kaipaat kaunokirjallisuuteen? Vai toimisiko innostajana jokin pakko tai porkkana? Ideoikaa pienryhmissä 3–5 kohdan vinkkilistat konkreettisista asioista, jotka houkuttaisivat lukemaan.

Lisää oppituntivinkkejä